Omdat de Porsche 356 eind jaren ’50 gedateerd begon te raken startte Ferdinand Porsche in 1959 met de ontwikkeling van een nieuw model met de volgende criteria: de wielbasis mocht niet meer dan 2.200mm bedragen en er moest ruimte zijn om twee volwassenen en twee kinderen te vervoeren. In 1963 op de Autoshow in Frankfurt was het dan zover, de Porsche 901 was geboren. Zoals velen inmiddels weten claimde Peugeot het gebruik van de ‘0’ in de typeaanduiding waarop Porsche besloot voor 911 als benaming. De 911 beschikte over een modern onderstel met McPherson ophanging en achterin lag een 1.991cc luchtgekoelde zescilinder boxer die 130pk leverde.
Porsche 911 2.0 SWB FIA
Deze Porsche 911 2.0 SWB FIA met chassisnummer 301048 werd gebouwd in mei 1965 en wordt te koop aangeboden via Classic Driver. Dit zeer vroege exemplaar 911 werd nieuw geleverd in het Duitse Keulen en zou later de oversteek van de Atlantische Oceaan wagen naar de VS. Uiteindelijk keerde deze weer terug naar Europa, dit keer naar de U.K.
Het was daar waar deze Short Wheel Base 2.0 liter volledig werd geprepareerd naar FIA rallyspecificaties. De auto werd voorbereid voor deelname aan rally’s door Tuthill Porsche, kende grote successen gedurende de jaren negentig en wist tal van podiumplaatsen te behalen dankzij meerdere professionele coureurs achter het stuur zoals; Stig Blomqvist, Jimmy McRae, Bjorn Waldegard en Billy Coleman, om er maar een paar te noemen. Sinds de initiële build is het gedurende het grootste deel van zijn sportcarrière onderhouden door Tuthill Porsche.
De huidige eigenaar kocht de auto aan in 2013, in 2014 werd besloten om de auto volledig te upgraden met Tuthill Porsche naar volledige racespecificaties met de mogelijkheid om weer gemakkelijk te kunnen converteren naar rallygebruik. De auto werd gestript tot de kale body en van de grond af opnieuw opgebouwd met de nieuwste upgrades, dit omvatte een aangepaste FIA goedgekeurde rolkooi, een volledig nieuwe motor, versnellingsbak en differentieel. Het project is in 2015 voltooid voor een bedrag van meer dan £ 110.000.
Sindsdien presteerde de Porsche onberispelijk met vele snelste etappetijden in het FIA European Rally Championship met overwinningen in Ieper in 2015 en 2016. Sinds deze evenementen is de setup aangepast naar race-specificatie, een lagere circuitophanging opgezet voor een succesvol uitje op het Algarve Historic Festival. De auto is momenteel uitgerust met 80ltr lichtgewicht ATL-tank voor rally’s waarmee een reservewiel kan worden meegenomen naast een kleinere tank van 20 ltr om maximaal 2 uur circuitracen te vergemakkelijken. De auto wordt gepresenteerd met een race-versnellingsbak.
Bij de auto hoort een prachtig historisch bestand dat de Britse eigenaren door de jaren hebben gedocumenteerd, de huidige FIA-papieren zijn geldig tot 2025. Verschillende FIA-papieren uit het verleden naast servicefacturen uit de jaren 2000 en verslagen van de resultaten gedurende het hele wedstrijdleven met foto’s en persknipsels van de auto in actie worden eveneens meegeleverd.
Wil je er middenin 2.0ltr Cup en GT & Sports Car Cup zitten? Geen probleem! Zin om een internationale FIA-rally te winnen? Het kan! Wil je concurrerende evenementen zoals Modena Cento Ore en Tour Auto rijden? Deze 911 doet het allemaal. Voor omgerekend een kleine 248.500 Euro is deze snelle klassieke Porsche van jou!