Bij het horen van de merknaam Volvo denk je waarschijnlijk niet direct aan sportauto’s als de P1800 ES. Toch hebben de Zweden er een aantal gemaakt. Het eerste model, de P 1900, was geflopt omdat er problemen met de kwaliteit waren. De P1800 was de opvolger en werd meer succesvol. Het model werd in 1961 geïntroduceerd en is tot 1972 geproduceerd. De ontwerper Pelle Petterson was afkomstig van het Italiaanse carroseriebedrijf Frua met als gevolg het flamboyante Italiaans aandoende lijnenspel. Later zou de auto bekendheid krijgen door de bekende tv-serie The Saint.
In eerste instantie produceerde Volvo de carrosserie niet zelf, dit werd uitbesteed aan Pressed Steel in Schotland, vervolgens werd de auto afgemonteerd bij Jensen in West Bromwich (Engeland). De aanleiding voor deze opmerkelijke keuze was dat de Volvo Amazon erg populair was en de productie van de Volvo PV544 onverwacht werd voorgezet. Alle Zweedse productiecapaciteit was dus benodigd. Na 6.800 exemplaren besloot Volvo alsnog de eindmontage zelf te gaan doen, vooral vanwege kwaliteitsproblemen bij de Engelsen. Eind 1968 besloot men eveneens de productie van de carrosserie naar Zweden te verhuizen. Toen werd de typeaanduiding aangepast met de letter S van “Svenska” (Zweeds), daarmee kwam de P te vervallen. Oftewel de P 1800 werd de 1800 S. Toen de motor in 1969 de beschikking kreeg over benzine-injectie werd de benaming aangepast naar 1800 ES, waarbij de E voor Electronic Injection stond. Technisch leunde de P 1800 op de Amazon-modellen, zo werden de motoren, versnellingsbakken en wielophanging nagenoeg ongewijzigd overgenomen. Het nadeel daarvan was dat de auto niet echt de snelste en de best sturende in zijn klasse was. Het voordeel was de hoge betrouwbaarheid.
Volvo creëerde een nieuwe niche met de combi-coupé carrosserie. Het glasoppervlak leidde ook tot de bijnaam “Sneeuwwitje”, refererend aan de de glazen doodskist van Sneeuwwitje.
Volvo P1800 ES Rally
Deze Volvo P1800 ES in rally outfit wordt in eigen land te koop aangeboden door Lex Classics. In 1973 zag deze het licht in de fabriek in Gotebörg met een 1.986cc viercilinder onder de kap en een 4-bak met overdrive.
In 2001 kwam de auto naar Nederland, in 2004 kocht de huidige eigenaar de ES en liet deze door Toncar prepareren voor deelname aan de Amsterdam-Beijing Rally. Daarbij werd de vering werd aangepast, de ophanging verstevigd en de rem- en brandstofleidingen naar binnen verplaatst. Daarnaast tref je de volgende opties en accessoires aan:
– 4-punts veiligheidsgordels
– Accusplit Alliance stopwatch
– Airconditioning
– Aluminium brandstoftank van 90L met twee brandstofpompen
– Analoge tripmaster
– Brandblusser
– Carterbescherming
– Kompas
– Master switch
– Nardi sportstuur
– Overdrive
– Radio
– Recaro sport stoelen
– Roll bar
– Spatlappen
– Terratrip 202 Rally computer
– Twee zijspiegels
– Verstralers en bermlampen
De rally werd in 2006 met succes gereden en ging daarna verder de wijde wereld in met onder andere deelname aan de Volvo Classics Panamericana in Zuid-Amerika en een rit in Zuid-Amerika van Paramaribo in Suriname naar Rio de Janeiro in Brazilië. De rally Volvo heeft net een verse APK en is klaar voor de volgende eigenaar met rally aspiraties. Voor de prijs van 14.950 Euro hoef je het ook niet te laten.
Deel hieronder je mening over deze Volvo!