De Range Rover Classic, officieel genaamd Land Rover Range Rover, kwam voort uit de wens een groter model op de markt te brengen ter aanvulling van de Land Rover Series (nu beter bekend als de Defender). Dat idee ontstond al in 1951, pas in 1967 zou het eerste prototype gebouwd worden.
Het productiemodel werd gelanceerd in 1970, in datzelfde jaar nog werd de auto opgenomen in het Louvre in Parijs als “exemplary work of industrial design”. De Range Rover, na introductie van zijn opvolger Classic genoemd, bleef in doorontwikkelde vorm tot 1996 in productie.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Jeep Wagoneer was de Range Rover Classic oorspronkelijk niet bedoeld als luxe auto. De eerste modellen waren juist heel sober uitgerust en beschikten over een interieur met vinyl bekleding en een plastic dashboard dat eenvoudig, na gebruik in de modder, schoongemaakt kon worden. Pas later werden er luxe zaken als stuurbekrachtiging, vloerbedekking, stoffen bekleding en airconditioning toegevoegd.
Technisch stond de Range Rover op een ladderchassis net zoals de Land Rover Series, later bekend onder de naam Defender. De auto beschikte over permanente vierwielaandrijving en schijfremmen rondom. De eerste serie had een 135pk versie van de door Rover aangepaste Buick V8 3500cc motor. Vanaf 1984 werd de motor voorzien van brandstofinjectie wat leidde tot een vermogen van 155pk. Latere series zouden over een steeds grotere motorinhoud beschikken tot wel 4200cc. Vanaf 1988 waren er ook dieselmotoren leverbaar. Pas in 1981 werd de eerste vierdeurs versie verkocht.
Overfinch is in eerste instantie onder de naam Schuler opgericht in 1975 in Leeds (Engeland) en is gespecialiseerd in het modificeren van Range Rovers, zowel optisch als technisch. De Overfinch modellen zijn van oudsher gewild onder celebraties en de happy few. In 1978 begon men te testen met een nieuwe versnellingsbak en stond men aan de wieg van wat nu bekend staat als ABS (anti blokkeer systeem). Twee jaar later ging men in samenwerking met Land Rover zowel handgeschakelde als automatische versnellingsbakken ontwikkelen. Uiteindelijk zou de door Schuler ontwikkelde TorqueFlite automaat een fabrieksoptie van Land Rover worden.
In 1981 nam een Range Rover met de Schuler versnellingsbak deel aan de rally Parijs-Dakar. In datzelfde jaar zou Schuler een Range Rover uitrusten met een Jaguar V12 motor. Pas in 1985 werd de bedrijfsnaam officieel omgedoopt naar Overfinch.
Range Rover Classic Overfinch 5.7i
Deze Range Rover Classic is een verhaal apart, deze is namelijk aangepakt door de firma Overfinch waarbij ze een 5.7 liter V8 uit de Chevrolet Corvette in het vooronder hebben gelepeld. Het Duitse Springbok Sportwagen biedt de auto nu te koop aan. Bekend is dat de Range Rover als Vogue SE in 1993 nieuw werd geleverd (rekening voorhanden) en een jaar later zou worden aangepakt door Overfinch, een behandeling die destijds omgerekend zo’n € 27.000 zou hebben gekost. In 2011 werd de SUV door het Italiaanse Land Rover Team voor ongeveer € 50.000 volledig gerestaureerd, een proces dat uitstekend gedocumenteerd is.
Er valt dus voor de nieuwe eigenaar weinig te wensen over, en met 330pk onder kap kan je menig weggebruiker nog versteld doen staan ook. Het prijskaartje vermeldt € 57.500.
Deel hieronder je mening over deze Range Rover!