De Volvo 480 is Neerlands trots. De sportieve coupé is ontworpen door de Nederlander John de Vries onder leiding van Rob Koch bij Volvo Car, het latere NedCar in Helmond. De productie vond plaats in de fabriek in Born.
In de jaren ’70 bestond het programma van Volvo enkel uit grote zware auto’s. Om ook in het kleinere segment actief te worden kocht men het Nederlandse DAF. De Daf 66 wordt omgedoopt tot Volvo 66 en men maakte de door DAF ingezette ontwikkeling van de 340/360 af. Begin jaren ’80, mede ingegeven door het wat stoffige imago van Volvo zag men heil in het ontwikkelen van een luxere kleine auto. Dat leidde in 1986 tot de introductie van de Volvo 480 waarbij de vormgeving geïnspireerd was op de Volvo P1800 ES. Het was de eerste Volvo met voorwielaandrijving, 4 stoelen in het interieur en een dashboard dat vol zat met elektronica. Weinig auto’s van dit formaat kenden deze afwerking en luxe in die tijd.
De motor werd geleend van Renault en leverde 95, 106, 109, 120 of 122pk. Ondanks het beperkte vermogen leverde de 480 toch aardige prestaties door het lage gewicht van 1.020kg.
Aangezien de elektronica en de carrosserie de nodige zwaktes kenden moet je goed zoeken wil je nog een fraai exemplaar vinden. In totaal zijn er 80.463 exemplaren gebouwd. Naar verluid zouden er nog ongeveer 1.300 exemplaren in Nederland rondrijden.
Volvo 480 ES met slechts 68km op de teller
Deze Volvo 480 ES wordt in Engeland te koop aangeboden via CarAndClassic.co.uk en heeft slechts 68km op de teller staan, hagelnieuw dus! De linksgestuurde Zweed is in 1987 nieuw geleverd in zwart en werd meteen weggezet in een privécollectie. Niet een typische collectors car om weg te zetten maar des te unieker is het.
Waarschijnlijk is het een flinke uitdaging om een tweede exemplaar in een dergelijke nieuwstaat te vinden. Voor een kleine 23.000 Euro staat dit Nederlandse ontwerp bij jou in de garage.
Deel hieronder je mening over deze Volvo!