In 1967 wilde Porsche de grenzen verkennen van de 911 met een aantal speciale in kleine oplage gebouwde versies. De eerste in de reeks was de Porsche 911R waarbij de nadruk lag op gewichtsreductie, in eerste instantie werden er 4 prototypes gebouwd. Uiteindelijk zijn er zo’n 20 stuks gebouwd voor eigen klanten. De R mag gezien worden als de grondlegger van 40 jaar dominantie op de circuits in de GT-klasse. In 1970 diende de 911 S/T zich aan, feitelijk een doorontwikkelde R met een 2.3 of 2.5 twin spark motor met een zeer stevig vermogen voor die tijd, 260pk! De deurpanelen en de wielkasten werden gemaakt van aluminium terwijl de bumpers en kofferdeksel uit een lichtgewicht kunststof werd uitgevoerd. De 911 S/T werd met name ingezet in rally’s, successen bleven niet uit met o.a. de Zweed Bjorn Waldegaard achter het stuur. Daarnaast werden er successen geboekt in de 6-uurs van Daytona, 12-uurs van Sebring, de Targa Florio en de 1000km van de Nurburgring. Exacte productieaantallen zijn niet bekend, waarschijnlijk zijn er rond de 30 exemplaren gebouwd. Daarmee kom je bijna nooit een echte S/T tegen op de aanbodsites, vanwege de perfecte verhoudingen en het stoere voorkomen is het een geliefd model als basis voor replica’s.
Porsche 911 S/T
Deze Porsche 911 S/T met chassisnummer 9112300056 wordt in Engeland te koop aangeboden door Pendine. In 1971 werd deze nieuw geleverd aan Peter Mezel, de Canadese VW & Porsche importeur, op de orderlijst werd een limited slip differentieel en een rolbeugel aangevinkt. Het eerste jaar zou de auto niet geregistreerd worden en gebruikt worden als demonstratiemodel. De eerste eigenaar was Al Siegel die de auto registreerde op zijn bedrijf, als snel converteerde hij de 911 naar IROC RS specificaties in 1973 en nam deel aan races in Canada. Helaas overleed hij midden jaren ’80 door een vliegtuigongeluk waarna de racer werd gekocht door Herman Lausberg begin jaren ’90 nadat deze voor enige jaren stof stond te happen in een schuur. Hij restaureerde vervolgens de Porsche en nam daarbij de S/T specificaties als uitgangspunt. Daarbij werden originele plaatdelen gebruikt en lepelde men een 2.5 liter motor achterin.
In 2005 kwam de auto in Amerikaanse handen en kwam in 2008 naar Europa. Gedurende de jaren hier werd de S/T steeds verder fijngeslepen, zo tref je een polyester motorkap aan, een 915/02 versnellingsbak met Nurburgring ratio’s en werd de motor opnieuw opgebouwd door Rennwerke Porsche Specialisten. De prijs vermeldt de verkoper helaas niet.
Deel hieronder je mening over deze Porsche!