De Jaguar XJS, XJ-S voor de eerste en tweede generatie, werd in 1975 gelanceerd als opvolger van legendarische E Type. Ondanks dat het model in uiterlijk nagenoeg dezelfde vorm tot 1996 in productie bleef, toen de XK8 zich aandiende, heeft de XJS nooit de status kunnen bereiken van zijn voorganger.
De eerste generatie had een 5.3 liter aluminium V12 onder de kap met een vermogen van 285pk, echter het moment van lanceren was nogal ongelukkig vanwege de oliecrisis. In 1980 verscheen de tweede generatie, op dat moment de snelste auto met automaat met een topsnelheid van 250 km/u. Er verscheen tevens een cabriolet en er werd een 3.6 liter zes-in-lijn motor leverbaar. In 1991 werd de naam gewijzigd naar XJS voor de derde generatie. Qua ontwerp bleef het model nagenoeg ongewijzigd, de grootste verandering waren technisch van aard. Een nieuwe 4.0 liter zes-in-lijn werd leverbaar evenals een naar 6.0 liter vergrootte V12. Als je het ons vraagt is de XJS nog altijd een erg chique verschijning in een tijdloos jasje.
Wanneer je de chique ingetogen looks iets te onopvallend vond kon je terecht bij Lister, eind jaren ’80 bouwde men daar een XJS die volledig in die tijdsgeest paste. Denk aan een widebody, dikke velgen, opvallende spiegels. De cilinderinhoud van Jaguars V12 werd opgeboord naar 7 liter en als bonus werd er twee superchargers en een Gertrag handbak gemonteerd. Het resultaat was meer dan 600 pk op de brede achterwielen. Uiteindelijk zijn er niet meer dan 25 exemplaren gebouwd.
Jaguar XJS Lister Le Mans 7.0
Deze Jaguar XJS Lister Le Mans 7.0 wordt in Luxemburg te koop aangeboden door Art & Revs. De rechts gestuurde Lister is onlangs nagelopen door JD Classics maar zou nog wel een grote onderhoudsbeurt kunnen gebruiken. De motor zou in een uitstekende staat verkeren, de teller geeft dan ook een schamele 12.700 miles aan.
Wellicht niet ieders smaak, wel uniek! Het prijskaartje vermeldt 50.000 Euro.
Deel hieronder je mening over deze Jaguar!