De BMW E30 was de tweede generatie 3-serie en heeft vandaag de dag een begeerlijke status bereikt. Volgens velen is dit de fijnste 3-serie ooit gebouwd vanwege de eenvoudige tijdloze belijning, fraaie motoren en superieure pure rijeigenschappen. In 1982 verscheen de E30 en was in vele carrosserievarianten leverbaar zoals een 2-deurs Coupe, 4-deurs Sedan, 5-deurs Touring en een Cabriolet. Toen de opvolger E36 zich aandiende in 1991 bleven de Touring en Cabriolet nog een aantal jaren in productie tot en met 1994. Ook het motorenaanbod was breed met vier- en zescilinders in zowel benzine als dieselvarianten. Met name de zescilinders en natuurlijk de legendarische M3 zijn momenteel gewilde klassiekers. Maar er is nog een juweeltje in de E30-serie, de 320Is!
BMW bouwde speciaal voor de Italiaanse en Portugese markt 3.745 exemplaren van de 320Is, dit vanwege het ongunstige belastingregime voor auto’s met een cilinderinhoud van meer dan 2.0 liter. Daardoor werd de inmiddels legendarische M3 met zijn 2.3 liter en 200pk sterke viercilinder in die landen onverkoopbaar. Het vermogen van de 320Is was altijd nog een respectabele 192pk en beschikte ook nog eens over exact dezelfde aandrijflijn als de M3 met een mechanisch sperdifferentieel en de dog leg handbak. De carrosserie was echter vergelijkbaar met een reguliere E30 3-serie met een M-Tech bodykit.
BMW 320Is E30
Dat een E30 M3 inmiddels voor astronomische prijzen wordt verkocht is wel bekend onder de liefhebbers, “the best next thing” is dan de 320Is. Deze 320Is wordt als tweedehands BMW te koop aangeboden via Marktplaats en werd in 1990 nieuw geleverd in Italië met de fraaie lakkleur Alpinweiss.
De volgende opties/accessoires zijn aanwezig:
- ABS
- Boordcomputer
- Centrale deurvergrendeling
- Elektrisch bedienbare ramen
- Elektrisch verstelbare buitenspiegels
- Lichtmetalen wielen
- Mistlampen
- Sportonderstel
- Stuurbekrachtiging
Volgens de verkoper is de youngtimer afkomstig van de tweede eigenaar en, uniek voor een Italiaanse auto, volledig gedocumenteerd. Er staat nog altijd maar 99.373km op de teller. Daarnaast zou er geen roest te bekennen zijn en tref je de eerste lak aan. Dat is met recht een reeks van pluspunten wat deze auto uniek maakt. Het prijskaartje is wellicht een beetje schrikken met 42.450 Euro, maar zeiden we dat een aantal jaar geleden ook niet over de E30 M3?
Deel hieronder je mening over deze BMW!