Op basis van de Lancia Beta Monte Carlo startte Lancia in 1981 een project in samenwerking met Abarth voor de ontwikkeling van een Groep B Rally auto. Het project kreeg projectnummer 037, wat later in de typeaanduiding terug zou komen. Abarth tekende voor het ontwerp van het technisch voor die tijd zeer vooruitstrevende model. Zo bestond het middengedeelte van de auto uit een stalen frame terwijl de rest van de carrosserie bestond uit kevlar. De centrale plaatsing van de motor moest zorgen voor de ultieme balans en handling. Opvallend was dat men vasthield aan achterwielaandrijving in tegenstelling tot de Groep B aartsrivaal Audi Quattro, de Italianen twijfelden namelijk aan de betrouwbaarheid van de hen beschikbare techniek. Een viercilinder met compressor zorgde voor de aandrijving, er werd voor een compressor gekozen voor een snellere respons op het gaspedaal. De eerste versies waren uitgerust met één grote Weber Carburateur, later kwam er injectie beschikbaar. De eerste versies leverden zo’n 285pk, de latere evolutieversies haalden wel 350pk.
Om de in de Groep B Rally te mogen rijden waren er 200 productiemodellen voor straatgebruik noodzakelijk, de zogenaamde homologatiemodellen. Lancia besloot om het ook echt bij deze 200 stuks te houden. In 1982 debuteerde de Rally 037 voor het eerst in een WK Rally en boekte de nodige successen tot en met 1985 totdat Lancia de Delta S4 met vierwielaandrijving klaar had staan al opvolger.
Lancia 037
Deze Lancia 037 wordt in Engeland te koop aangeboden door Girardo & Co. na een verse restauratie. In november 1983 werd deze voor het eerst geregistreerd in de Franse hoofdstad, later kwam het rallykanon in handen van Madame Christiane Sacchi, een enthousiaste deelneemster van historische rally’s. In die periode werd het onderhoud uitgevoerd door het Zwitserse RS Tuning en CPL Sport. Bekend is dat zij deelnam aan de Rallye de Thiers, de Mont-Blanc regularity rally.
Tijdens een veiling op Le Mans Classic in 2012 kwam de Lancia in bezit van de volgende eigenaar, Mr. Frederic Carrera uit Toulouse. Ook hij nam actief deel aan historische rally’s met zijn echtgenote. De huidige verkoper kocht de auto in 2017 en heeft deze volledig na laten lopen door een merkspecialist in Turijn, daarbij werd het volgende aangepakt; revisie van de supercharger, nieuw remsysteem, vering en motor werden opnieuw opgebouwd, twee nieuwe brandstoftanks, vier nieuwe banden, nieuwe radiator etc. De rekening bedroeg 21.900 Euro. Daarna heeft een detailer zich ontfermt over de 037 waardoor deze er ook optisch zeer mooi bij staat. Het zou een zeer goed rijdend exemplaar zijn. De prijs is helaas op aanvraag.
Deel hieronder je mening over deze Lancia!