Deze BMW M5 E28 is wat ons betreft het bewijs dat de strijd om de meeste pk’s en het aftroeven van de concurrentie met de meest indrukwekkende cijfers de M5 door de jaren heen alleen maar minder leuk heeft gemaakt. Bovendien kon je je in een M5 E28 nog enigszins onopvallend door het verkeer bewegen, iets wat niet te zeggen valt over de huidige M5-modellen met hun opzichtige spoilers en vier dikke in het oog springende uitlaten.
Wist jij overigens dat de BMW M5 E28 voor het eerst werd gepresenteerd op de Auto RAI in Amsterdam in februari 1984? De door BMW Motorsport met de hand gebouwde sedan kwam in 1986 voor het eerst op de markt en maakte flink de tongen los in de autopers. Zo was de M5 op dat moment de snelste productiesedan ter wereld, ook niet zo vreemd gezien het feit dat er een uit de legendarische BMW M1 aangepaste zescilinder onder de kap lag. Deze zes-in-lijn bracht het tot 286pk, een topsnelheid van 245 km/u en een sprint van 0 naar 100 in 6,5 seconden. De E28 had een gewicht van 1.447kg, de huidige M5 brengt ter vergelijk 1.845kg in de schaal.
Met een totale productie van 2.191 exemplaren is de M5 E28 is het één van de zeldzaamste modellen die BMW Motorsport heeft gebouwd op de M1, BMW E34 M5 Touring en BMW 850 CSI na.
BMW M5 E28 met 27.320km
Deze BMW M5 E28 wordt door het Duitse Mint Classics aangeboden met slechts 27.320km op de teller! De auto is altijd in bezit geweest van BMW Motorsport GmbH en is nauwelijks gebruikt sinds deze in 1986 werd gestald, overigens met uitzondering van een beperkt aantal kilometers per jaar om de auto in goede conditie te houden.
Het betreft de ultieme uitvoerig met het begeerlijke M-Technic pakket en de schitterende kleurencombinatie van Lachs-Silver metallic met een antraciet buffellederen interieur. De auto is goed gedocumenteerd en kent een uitzonderlijk prijskaartje van 300.000 Euro. Maar ja, dan heb je ook wel wat…
Deel hieronder je mening over deze BMW!
Is het geen M535i dus met de M30 motor i.p.v. de M88 motor?
Herstel. Toch wel de m88 zo te zien.