De Austin-Healey 100 is geproduceerd tussen 1953 en 1956. Het eerste prototype werd ontwikkeld door Donald Healey en was technisch gebaseerd op de Austin A90 Atlantic. Na vertoning op de London Motor Show in 1952 was de directeur van Austin zo onder de indruk dat hij meteen een deal sloot met Healey om gezamenlijk de productie op te starten. De naam werd toen omgedoopt naar Austin-Healey 100 waarbij het getal staat voor de topsnelheid van de auto, namelijk 100mph (160 km/u).
Het was het eerste model van drie in de reeks zogenaamde Big Healeys, deze benaming om onderscheid te creëren ten opzichte van de kleine Austin Healy Sprite. De eerste in de serie beschikte dus over de techniek van de Austin A90 wat betekende dat er een viercilinder 2.660cc motor met 90pk onder de kap lag. In 1955 stopte de productie van de eerst serie genaamd 100-4 BN-1 en diende de BN-2 zich aan als tweede generatie. Snel daarna in 1956 kwam de Austin-Healey 100-6 BN-4 op de markt. Deze kreeg een nieuwe motor, namelijk een 2.6 liter zescilinder uit de Austin Westminster. Ook kreeg de auto vier in plaats van twee zitplaatsen. In april 1958 kwam er de Austin-Healey 100-6 BN-6 met twee zitplaatsen omdat de 100-6 BN-4 niet populair werd. Ook werden er in 1956 twee specials van de 100 geintroduceerd, namelijk de 100M en de 100S (Sebring), waarvan de 100S specifiek voor het circuit was gebouwd.
Austin-Healey 100/4
Deze Austin-Healey 100/4 word in Nederland te koop aangeboden door The Houtkamp Collection, het betreft een exemplaar uit 1995 met het zo kenmerkende puristische lijnenspel, wat ons betreft een tijdloze schoonheid! Volgens de verkoper verkeert de auto in zeer goede gerestaureerde staat, echter moet je geen concoursstaat verwachten.
Eigenlijk ook wel zo lekker aangezien het een echte rijdersauto is met zijn dikke koppelrijke motor. Die motor is overigens in 2017 nog geheel gereviseerd. Voor 81.500 Euro rij je deze Britse beauty.
Deel hieronder je mening over deze Austin-Healey!