De Mercedes W111 verscheen samen met de Cabriolet in 1967 voor het eerst op de weg en bleef tot 1971 in productie. Onder de majestueuze motorkap van de 280 SE lag een zescilinder in lijn motor met brandstofinjectie die 160pk leverde. Het bekende automagazine Road & Track beschreef de auto als volgt “one of the best-looking body designs to come from any German concern.” With its beautiful design and exceptional proportion, this series became an instant classic”. En daar is geen woord aan gelogen!
Qua passieve veiligheid was de W111 een ware pionier, zo waren in het interieur de scherpe uitstekende delen bekleed, zodat bij een ongeval letsel zou worden voorkomen, de klinken om de deur te openen staken niet meer uit en het was de eerste auto met een veiligheidsstuur om het speereffect te voorkomen. Daarnaast werd voor het eerst een veilligheidskooi met geïntegreerde kreukelzone toegepast, naar een ontwerp van Béla Barényi.
De coupé-variant werd het meeste verkocht, totaal 3.797 stuks zijn er gebouwd. Slechts 1.390 klanten verkozen de Cabriolet boven de Coupé wat leidt tot astronomische prijzen voor de open versie vandaag de dag.
Mercedes-Benz W111 M-Coupe 5.5
Deze Mercedes-Benz W111 M-Coupé 5.5 wordt in Duitsland te koop aangeboden door Mechatronik en is zeker niet wat het lijkt! In dit tot in de perfectie gerestaureerde exemplaar heeft men namelijk een 5.5 liter motor gelepeld van AMG inclusief aandrijfas, moderne reminstallatie, aangepast onderstel en zelfs ABS en ASR. Dit is dus zeer comfortabel en snel rijden in stijl, het AMG blok is goed voor 360pk.
Na de ombouw heeft de restomod er ruim 11.000km op zitten. Een dikke portemonnee is wel een vereiste met een vraagprijs van € 400.000.
Deel hieronder je mening over deze Mercedes-Benz!