De Lamborghini Miura is gebouwd tussen 1966 en 1973 en was een van de eerste succesvolle productieauto’ss met achterwielaandrijving. Het door Gianpaulo Dallara ontworpen chassis werd voor het eerst getoond tijdens de Autosalon van Turijn. In het midden lag een 3.9 liter V12 motor die dwars geplaatst werd, tot dat moment werd die opstelling enkel bij racewagens toegepast. De naam P400 verwees naar de plaats van de motor “achteraanâ€, Posteriore in het Italiaans. Het getal 400 stond gelijk aan de cilinderinhoud. Miura staat voor een stierenras dat speciaal voor het stierenvechten werd gefokt.
Nadat het chassis getoond was gaf Lamborghini opdracht aan Bertone waar Giorgetto Giugaro de carrosserie mocht ontwerpen. Toen Giorgetto Bertone verliet maakte Marcello Gandini de klus verder af. In 1966 debuteerde de Miura op de Autosalon van Genève en werd snel duidelijk dat de Ford GT40 als inspiratiebron gebruikt was. Eind 1966 startte Lamborghini met de productie van de Miura P400, van dit type zouden er 475 exemplaren gebouwd worden voordat de Miura S het overnam.
De Miura P400 S werd voor het eerst aan het grote publiek getoond op de Autosalon van Brussel in 1968. De “S†stond in dit geval voor Sprinto. De belangrijkste wijzigingen waren te vinden in het chassis en de motor. Het chassis werd verstevigd en de motor leverde nu 370pk wat tot spectaculaire prestaties leidde. Zo bereikte de S een topsnelheid van 288 km/u en was een tijd van 0 naar 100 in 5,6 seconden mogelijk! Van de Miura S zouden slechts 140 stuks geproduceerd worden
Lamborghini Miura S
Deze Lamborghini Miura S uit 1970 wordt in Engeland te koop aangeboden via Classic Driver. Het betreft een links gestuurd matching-numbers exemplaar in originele S-uitvoering waar, aldus de verkoper, uitstekend voor gezorgd is gedurende zijn bestaan. De auto werd nieuw geleverd in de USA in de huidige kleurstelling, bekend is dat de Miura daar meerdere eigenaren heeft gekend en getuige de vele facturen en documenten altijd uitstekend is onderhouden. Daar zitten ook facturen tussen met bedragen van 125.000 Dollar en meer! Ja het bezit van een dergelijke exotische supercar is niet goedkoop….
In 2009 kwam deze in handen van een nieuwe eigenaar die in Californië woonde en nog eens 186.000 Dollar investeerde in een transformatie naar SV specificaties. Het zou op dit moment een van de beste exemplaren in optisch en technisch opzicht zijn die je kan vinden. Voor net geen 1.427.700 Euro mag je jezelf trotse bezitter noemen van deze Italiaanse kunst op wielen.
Deel hieronder je mening over deze Lamborghini!