Met de Giulietta, in 1955 geïntroduceerd, als basis werden er een aantal sportievere versies ontwikkeld. De eerste was de Alfa Romeo Sprint Speciale (SS) die in 1957 het licht zag. Deze door Bertone ontworpen auto beschikte over sportieve rijeigenschappen goede aerodynamica maar bleek aan de zware kant. Daar bracht de komst van de Sprint Zagato (SZ) verandering in toen deze in 1960 in Genève werd gepresenteerd en daarna vele racesuccessen op zijn naam zou schrijven.
De opvolger was deze TZ waarvoor een geheel nieuw buizenchassis werd ontworpen. De techniek van de Giulia werd gebruikt inclusief de twin-cam 1600cc motor. Zagato was verantwoordelijk voor het spraakmakende design. Het ontwerp kwam tot stand volgens het principe “vorm volgt functie”, in dit geval het streven naar perfecte aerodynamica. Vandaar de kleine grille aan de voorzijde en de kenmerkende achterzijde. De combinatie van het buizenframe (Tubular chassis) en de Zagato body leidde tot de naam TZ.
De motorsport activiteiten van Alfa Romeo werden in die periode uitbesteed aan Autodelta. Uiteindelijk zou dit leiden tot overname door Alfa Romeo van Autodelta in 1965 en al gauw kreeg de TZ de Autodelta behandeling om meer competitief te zijn op het circuit. Omdat de TZ zo licht was, slechts 650 kg, kon deze met maar 150pk indrukwekkende prestaties neerzetten. De topsnelheid bedroeg meer dan 210 km/u. Vele overwinningen op het circuit volgde dan ook snel op o.a. Sebring en Le Mans.
Slechts 112 exemplaren zijn er geproduceerd van de TZ.
Alfa Romeo Giulia Tubolare Zagato TZ1
Deze Alfa Romeo Giulia Tubolare Zagato TZ1 wordt te koop aangeboden in Engeland door Girardo & Co.. Op 10 december 1964 verliet chassisnummer AR 750046 de fabriek en werd daarna afgeleverd bij de Franse importeur. Het was Mr. Gaspin die de auto als gelukkige eerste eigenaar in ontvangst mocht nemen in een felblauwe kleur met zwart interieur. Daarna kende de auto meerdere eigenaren waaronder een Italiaanse voordat deze in 1974 weer in handen kwam van een Fransman, hij zou de TZ1 tot in 2003 in zijn bezit houden en reed er bekende historische evenementen mee zoals Tour Auto, Le Mans Classic en Tour Espagne.
In december 2002 sierde deze auto nog een artikel in het Duitse magazine Automobile Historique. In 2003 kocht de bekende verzamelaar Mr. Ross Warburton de Alfa en registreerde deze in Engeland waar deze tot op heden zou verblijven bij meerdere eigenaren. De auto is volgens de verkoper zeer goed onderhouden door Tim Samways Sporting & Historic Car Engineers waarbij in 2015-2016 de motor geheel nieuw is opgebouwd. In mei 2017 geschiedde hetzelfde met de versnellingsbak. De prijs is helaas op aanvraag.
Deel hieronder je mening over deze Alfa Romeo!