De Renault 8, die qua belijning erg doet denken aan de Simca 1000, werd geïntroduceerd in 1962 en was tot 1965 op de markt tot deze werd opgevolgd door de Renault 10. Technisch was de 8 gebaseerd op de veel rondere Renault Dauphine.
Tuner en racer (o.a. Formule 1) Gordini was verantwoordelijk voor de Renault 8 Gordini modellen die speciaal waren ontworpen voor de racerij, vandaag de dag is het een zeer begerenswaardige klassieker. Gordini creëerde de 1100, die zich uiterlijk onderscheidde door de voorzijde met grotere koplampen, en de Gordini 1300, herkenbaar aan de vier grote koplampen. Die laatste beschikte over een 103pk motor met dubbele Weber carburateurs wat de blauwe blokkendoos een topsnelheid van 175 km/u bezorgde.
Renault 8 R8 Gordini R1135 1300
Deze matching-numbers Renault 8 R8 Gordini R1135 1300 wordt door een particuliere verkoper te koop aangeboden via Classic Driver. Het blauwe duveltje in een doosje werd op 15 december 1969 voor het eerst geregistreerd, chassisnummer 0209411 maakte daarmee onderdeel uit van modeljaar 1970. Dat was het laatste jaar dat dit model werd gebouwd door Gordini en beschikte daarom over de meest sterke motor die 88pk leverde. De eerste eigenaar koos voor de kleurstelling die deze Gordini zo kenmerkt, Blue de France 418 met witte strepen.
Dit exemplaar beschikt over een handbak met vijf verzetten, remschijven rondom, een sportstuur en twee tanks (1 voor- en 1 achterin). De auto is zeer gedetailleerd gedocumenteerd, inclusief een logboek van de eigenaar die deze kocht in 1988 en vervolgens 16 jaar in zijn bezit zou houden. Daar blijkt ook uit dat de kilometerstand van 127.500 realistisch is en deze nooit onderdeel heeft uitgemaakt van een restauratie. Wel is de carrosserie een keer voorzien van een nieuwe laklaag en zijn de stoelen een keer opnieuw bekleed. Men vraagt € 52.000 voor deze markante Fransoos.
Deel hieronder je mening over deze Renault!