De Fiat 124 Spider debuteerde op de Autosalon van Turijn in 1966 en nog datzelfde jaar werd de productie opgestart. Het ontwerp was van de hand van Tom Tjaarda, een designer met Nederlandse voorouders die zich bij het Italiaanse Pininfarina liet inspireren door de Chevrolet Corvette “Rondine” en de Ferrari 275 GTS. De auto werd zowel in Europa als in de USA verkocht, echter vanaf 1975 werd het model aangepast aan de Amerikaanse regelgeving en staakte Europese productie. In 1979 zou Fiat de productie samen met Pininfarina weer oppakken om toch in de vraag naar de Spider te kunnen voorzien in Europa. De naamgeving werd toen gewijzigd naar 2000 Spider, op deze manier zou de auto tot 1982 gemaakt worden totdat Pininfarina het helemaal overnam van 1983 tot 1985 onder de naam Pininfarina Spider Azzura..
Technisch deelde de Spider veel componenten met de Fiat 124 sedan, zo werd een verkort platform van deze gezinsauto gebruikt om kosten te besparen. Ook de motor werd als basis gebruikt in allerlei varianten gedurende de productie. De inhoud varieerde van 1.438cc tot 1.995cc en in 1980 werden de Weber carburateurs vervangen door Bosch brandstofinjectie. Het vermogen varieerde tussen 89pk en 126pk.
Totaal zouden er negen modellen van de Spider verschijnen, te weten: AS, BS, BS1, CS, CSA (Abarth), CS1, CS2, CS0, and DS. Maar liefst 75% van de productie van 200.000 stuks was bestemd voor de USA.
Fiat 124 ABARTH Group 4 – Works
Deze Fiat 124 ABARTH Group 4 – Works wordt in Luxemburg te koop aangeboden door Art & Revs, chassisnummer 124CSA0078916 was de eerste uit de een serie van vijf die gebouwd zijn in 1974. Onder de kap lag een geheel vernieuwde versie van de Group 4 met 16 kleppen die een indrukwekkende 210pk leverde. Dit exemplaar werd voor het eerst geregistreerd op 20 september in zijn geboortejaar en maakte zijn debuut in de RAC Rally in november met nummer 21 en Alcide Paganelli achter het stuur. Na diverse races werd de auto in 1976 verkocht aan Mario Pasetti, een Italiaanse FIAT dealer die er lokale rally’s mee ging rijden. Bij de volgende eigenaar ging in 1981 de fabrieksracer met pensioen nadat hij veel in Noord-Spanje had gereden in zijn laatste dagen.
In 1988 werd de Abarth toegevoegd aan een grote verzameling, in 1999 onderging deze een totaalrestauratie waarbij deze geheel in originele staat werd teruggebracht. In 2002 maakte de FIAT na de restauratie zijn debuut in de Monte Carlo Historic Rally. De uitstekend gedocumenteerde racer verkeert vandaag de dag in een perfecte staat met een charmant patina. De prijs is helaas op aanvraag.
Deel hieronder je mening over deze FIAT!