Voordat de Alfa Romeo Giulietta Sprint debuteerde tijdens de Autosalon van Turijn in 1954 waren er in 1951 al de eerste prototypes gemaakt door het eigen ontwerpteam van Alfa. Omdat de algemeen directeur niet tevreden was besloot men de Italianen Mario Boano van Ghia en Franco Scaglione van Bertone het ontwerp te laten vervolmaken. Later zou ook Nuccio Bertone zelf zich nog met het ontwerp bezighouden. De Giulietta Sprint moest als sportieve versie de weg vrijmaken voor een sedanversie. Echter bleek de vraag veel groter dan gedacht en moest Bertone, die verantwoordelijk was voor de productie van de carrosserie, de capaciteit aanzienlijk vergroten. Later zouden er nog meer carrosserievarianten volgen met o.a. de Spider.
In 1962 werd zowel de Spider als de Sprint omgedoopt naar Giulia Spider en Giulia Sprint en kwam er een nieuwe 1.600cc motor in het vooronder. De Sprint zou tot 1964 in productie blijven, van deze laatste serie zouden er ongeveer 7.000 de fabriek hebben verlaten.
Op 20 april 1956 werd de eerste Sprint Veloce Alleggerita geproduceerd waarbij het gewicht werd teruggebracht van 850kg naar 780kg door de toepassing van veel aluminium carrosseriedelen, plastic ramen en een minimalistisch interieur zonder achterbank. Het model domineerde al snel de Italiaanse autosport bij hill climbs, races en rally’s. Velen zien de Alleggerita als voorloper van de GTA modellen.
Alfa Romeo Giullietta Sprint Rally
Deze Alfa Romeo Giullietta Sprint Rally uit 196 wordt in Duitsland te koop aangeboden door Indigocar. Zo;n 15 jaar geleden is deze aangepast voor het racen met sportstoelen, rolbeugel, aangepast dashboard, differentieel achter, grotere tank, brandblusser, sportuitlaat, twee accu’s en extra verlichting. De motor met twee 40 Weber carburateurs levert ongeveer 125pk.
Doordat de Alfa over een FIA paspoort beschikt is het instappen en deelnemen aan historische races en rally’s. Het prijskaartje vermeldt € 54.900.
Deel hieronder je mening over deze Alfa Romeo!