De BMW 8-serie is een 2+2 GT met V8 of V12 motor en is geproduceerd van 1989 tot 1999. Het model was destijds zeer innovatief door onder andere een elektronisch gaspedaal, een zesbak in combinatie met een V12, de multi-link ophanging en meesturende achterwielen. Het model moest concurreren met de Porsche 928 en Mercedes-Benz SL, een segment waar BMW tot dan toe niet actief was. Er was BMW veel aan gelegen het model tot een succes te maken, de ontwikkelkosten van alleen de 850i worden al geraamd op een astronomische 1 miljard Duitse mark. Het leek een instant succes toen na de onthulling in Frankfurt in 1989 meteen 5.000 orders werden geplaatst. Echter begin jaren ’90 brak de Golfoorlog uit en stegen de brandstofprijzen naar recordhoogte waardoor de verkopen van de dorstige en zware 8-serie uiteindelijk tegen vielen. Daardoor werd het Beierse merk gedwongen om naast de V12 een kleinere motor te ontwikkelen waar de achtcilinder 840i uit voort kwam.
Na 10 jaar werd de productie in mei 1999 gestaakt. Er werden in totaal 30.621 exemplaren gebouwd – ver onder de verwachte honderdduizenden exemplaren die BMW zich tot doel gesteld had. Door het topmodel ontstond er weliswaar een kleine opleving in de verkopen, echter door de hoge prijs bleef te teller van de CSI steken op maar 1.510 exemplaren.
BMW 840 Ci
Deze BMW 840 Ci uit 1996 wordt in Portugal te koop aangeboden via Classic Driver. In 1996 werd deze nieuw geleverd en zou sindsdien in bezit blijven van dezelfde eigenaar die er inmiddels 121.000km mee gereden heeft. De Beierse coupé is altijd onderhouden door de BMW dealer wat ook blijkt uit de gedocumenteerde onderhoudshistorie.
Volgens de verkoper betreft het een perfect schadevrij exemplaar die een keer voorzien is van een nieuwe laklaag vanwege cosmetische redenen. Voor € 33.500 rij je in deze tijdloze youngtimer.
Deel hieronder je mening over deze BMW!