In 1992 werd de door BMW Motorsport ontwikkelde 850 CSI geïntroduceerd die de 8-serie qua sportieve prestaties op de kaart moest gaan zetten. Er kwam een nieuw ontwikkelde V12 motor onder de lange kap te liggen die 380pk leverde en 550Nm aan koppel. De CSI was enkel leverbaar met handbak en voor de drifters werd er een gelimiteerd slipdifferentieel aangebracht. De ingenieurs van M zorgden ervoor dat het onderstuur van de 850i werd uitgebannen door stuggere veren, dikkere torsiestangen en een 15mm verlaging toe te passen. Ook dankzij de brede sloffen en de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging werd het weggedrag veel beter en werd de CSI een strak sturende auto en eindelijk de sportauto die de wereld verwacht had.
Na 10 jaar werd de productie in mei 1999 gestaakt. Er werden in totaal 30.621 exemplaren gebouwd – ver onder de verwachte honderdduizenden exemplaren die BMW zich tot doel gesteld had. Door het topmodel ontstond er weliswaar een kleine opleving in de verkopen, echter door de hoge prijs bleef te teller van de CSI steken op maar 1.510 exemplaren. Check hier de video van een trotse Amerikaanse eigenaar van een CSI…
Deel hieronder je mening over deze video!