De Citroën CX wordt door velen als de laatste “echte” Citroën gezien en is op de markt geweest tussen 1974 en 1991. Meteen na zijn introductie kreeg de auto de titel “auto van het jaar” in 1975. Het model gold als opvolger van de iconische DS en was in dezelfde carrosserievarianten leverbaar, namelijk een 4-deurs Berline en een 5-deurs Break.
Richard Opron tekende voor de kenmerkende lijnen van de aerodynamische hatchback met de gladde zijkant, hellende motorkap en grote achterruit. Andere opmerkelijke stijlelementen waren de holle achterruit, half bedekte achterwielen en een enorm voorruit die slechts door één wisser werd schoongehouden. Ook het interieur was revolutionair met de zogenaamde “lunule” waar nagenoeg alle functies in samenkwamen. De autoradio werd verticaal in het dashboard geplaatst en de snelheid werd weergegeven door een reeks cijfers die door een venster liepen. In 1989 werd de CX opgevolgd door de XM, de Break bleef daarna nog twee jaar leverbaar tot de XM Break zich aandiende. Totaal zijn er meer dan één miljoen exemplaren van de CX geproduceerd.
Citroën CX 2200
Deze Citroën CX 2200 uit 1975 wordt in eigen land te koop aangeboden door Alphons Ruyl Fine Classic Cars en heeft slechts 12.945km(!) op de teller staan. Nieuw werd deze geleverd in Luxemburg door de dealer Etoile Garage.
Het betreft een zeer vroeg CX-model in volledig originele en onaangestaste staat. Het betreft de basisuitvoering in een hele coole kleurstelling met een in het oog springend interieur in rood/oranje. Een uniek exemplaar dus! Het prijskaartje vermeldt € 34.500.
Deel hieronder je mening over deze Citroën!