Omdat de Porsche 356 eind jaren ’50 gedateerd begon te raken startte Ferdinand Porsche in 1959 met de ontwikkeling van een nieuw model met de volgende criteria: de wielbasis mocht niet meer dan 2.200mm bedragen en er moest ruimte zijn om twee volwassenen en twee kinderen te vervoeren. In 1963 op de Autoshow in Frankfurt was het dan zover, de Porsche 901 was geboren. Zoals velen inmiddels weten claimde Peugeot het gebruik van de ‘0’ in de typeaanduiding waarop Porsche besloot voor 911 als benaming. De 911 beschikte over een modern onderstel met McPherson ophanging en achterin lag een 1.991cc luchtgekoelde zescilinder boxer die 130pk leverde.
De Porsche 912 kwam in 1965 op de markt, twee jaar na de productiestart van de 911. De 912 was eigenlijk een instapmodel en moest rijders van de 356 de mogelijkheid geven om Porsche te kunnen blijven rijden. Het prijsverschil tussen de 356 en zijn opvolger was namelijk nogal fors. Een 356C coupé met 1600 SC motor kostte in 1965 ongeveer 16.450 DM, de 911 kostte 22.900 DM. De 912 kostte in eerste instantie 16.250 DM. Achterin lag een viercilinder die voor aansprekende prestaties zorgde. Zo was een topsnelheid haalbaar van 185 km/u en sprintte de 912 van 0 naar 100 in 13,5 seconden. Doordat de motor lichter was dan die van de eerste 911’s was de wegligging van de 912 beter dan zijn grotere broer. In 1969 werd de wielbasis verlengd van 2.211mm naar 2.268mm om de rijeigenschappen verder te verbeteren. De productie stopte in 1969.
De 110pk sterke Porsche 911 2.0 T werd in 1967 geïntroduceerd, beschikte wel weer over een zescilinder en moest feitelijk de 912 vervangen.
Porsche 911 T FIA
Deze Porsche 911 T FIA wordt in Engeland te koop aangeboden door Pendine. In 1969 werd deze nieuw geleverd in de USA, dus met het stuur aan de linkerzijde, aan Porsche Cars Pacific. Chassisnummer 119121833 is door zijn Britse eigenaar David Dennet van DSD Motorwerks in Essex geheel nieuw opgebouwd tot een competitieve racer conform FIA specificaties.
Het motorblok levert na de nodige aanpassingen 180pk, gelijk aan de snelle 911 S uit dezelfde periode. Daarnaast is er een rolkooi, limited slip differentieel en speciale versnellingsbak gemonteerd. Na inzet op onder andere Spa bleek de 911 snel en betrouwbaar. De Porsche is zowel geschikt voor het circuit als het rijden van rally’s over de openbare weg. De prijs is helaas op aanvraag.
Deel hieronder je mening over deze Porsche!