De BMW E30 was de tweede generatie 3-serie en heeft vandaag de dag een begeerlijke status bereikt. Volgens velen is dit de fijnste 3-serie ooit gebouwd vanwege de eenvoudige tijdloze belijning, fraaie motoren en superieure pure rijeigenschappen. In 1982 verscheen de E30 en was in vele carrosserievarianten leverbaar zoals een 2-deurs Coupé, 4-deurs Sedan, 5-deurs Touring en een Cabriolet. Toen de opvolger E36 zich aandiende in 1991 bleven de Touring en Cabriolet nog een aantal jaren in productie tot en met 1994. Ook het motorenaanbod was breed met vier- en zescilinders in zowel benzine als dieselvarianten.
Inmiddels is de E30 een gewilde klassieker met de M3 als absoluut hoogtepunt, echter die is door de extreme prijsontwikkeling voor de meesten onbetaalbaar geworden. De 325i is degene die je moet hebben volgens de liefhebbers, met zijn 170pk niet eens zoveel minder krachtig dan een M3 en een heerlijk zescilinder geluid. De 325i motor was leverbaar in alle carrosserievarianten waarbij opgemerkt dient te worden dat de Touring iets meer gewicht op de achteras heeft wat leidt tot meer voorspelbare rijeigenschappen.
BMW 325I Cabriolet E30 M Technik 2
Deze handgeschakelde BMW 325I Cabriolet E30 M Technik 2 uit 1990 in Briljantrot wordt in eigen land te koop aangeboden door Gina Collector Cars. Op het moment van schrijven stond deze net online en is de verkoper nog niet in de gelegenheid geweest de historie en staat te beschrijven. Echter afgaande op de foto’s, de reputatie van de verkoper en de lage kilometerstand van 77.064km doet bevestigen dat het hier om een uniek exemplaar in nieuwstaat gaat.
Wat ons betreft is dit de ultieme uitvoering, naast de M3, van de E30 door zijn geweldig klinkende zescilinder en schitterende M Technik bodykit. Men vraagt € 45.500 voor de coole youngtimer.
Deel hieronder je mening over deze BMW!