Om het gat op te vullen tussen de basic 2CV en de luxe DS werd in 1961 de Citroen Ami-serie geïntroduceerd. Het model zou tot 1978, met verschillende upgrades door de jaren heen, in productie blijven. Doordat de Ami tussen de 2CV en DS werd gepositioneerd heette het project dan ook in eerste instantie “M” wat staat voor Milieu de Gamme, oftewel middenklasser. De opdracht van de directeur van Citroen was een auto te ontwikkelen van maximaal 4 meter lang, met veel ruimte voor bagage en inzittenden zonder vijfde deur.
Om de kosten binnen de perken te houden leunde de Ami technisch flink op de 2CV, sterker nog; zelfs het chassis van de Eend werd hergebruikt. Ook de tweecilinder boxer uit de 2CV vond een plekje voorin, echter voorzien van een grotere cilinderinhoud. Een opvallend stylingelement was de achteroverhellende achterruit om voldoende binnenruimte te creëren. Het werd een instant verkoopsucces met 483.986 geproduceerde exemplaren van de Ami 6 voordat de Break, Ami 8 en Super zich als verbreding van het programma aandienden.
Citroën Ami 6 Berline
Deze Citroën Ami 6 Berline wordt in Frankrijk te koop aangeboden door een particulier via Classic Driver. Het betreft een model van de eerste generatie die op 6 november 1961 voor het eerst op kenteken werd gezet in Carrare Wit (AC144). De Ami heeft slechts twee eigenaren gekend en verkeert in een perfecte gerestaureerde staat.
De historie zou vergaand gedocumenteerd zijn en de kleurstelling, inclusief het opvallende rode interieur, origineel zijn. Voor 17.300 Euro heb je dit stukje Franse autogeschiedenis in de garage staan.
Deel hieronder je mening over deze Citroën!