De BMW E30 was de tweede generatie 3-serie en heeft vandaag de dag een begeerlijke status bereikt. Volgens velen is dit de fijnste 3-serie ooit gebouwd vanwege de eenvoudige tijdloze belijning, fraaie motoren en superieure pure rijeigenschappen. In 1982 verscheen de E30 en was in vele carrosserievarianten leverbaar zoals een 2-deurs Coupé, 4-deurs Sedan, 5-deurs Touring en een Cabriolet. Toen de opvolger E36 zich aandiende in 1991 bleven de Touring en Cabriolet nog een aantal jaren in productie tot en met 1994. Ook het motorenaanbod was breed met vier- en zescilinders in zowel benzine als dieselvarianten.
BMW bouwde speciaal voor de Italiaanse en Portugese markt 3.745 exemplaren van de 320Is, dit vanwege het ongunstige belastingregiem voor auto’s met een cilinderinhoud van meer dan 2.0 liter. Daardoor werd de inmiddels legendarische M3 met zijn 2.3 liter en 200pk sterke viercilinder in die landen onverkoopbaar. Het vermogen van de 320Is was altijd nog een respectabele 192pk en beschikte ook nog eens over exact dezelfde aandrijflijn als de M3 met een mechanisch sperdifferentieel en de dog leg handbak. De carrosserie was echter vergelijkbaar met een reguliere E30 3-serie.
BMW 320Is E30
Deze BMW 320Is wordt in België te koop aangeboden door veilinghuis Vavato. Het betreft chassisnummer WBAAK950302800840/82 die op 27 april 1989 voor het eerst op kenteken is gezet. De verkoper geeft aan dat de auto volledig gerestaureerd is, het exterieur ziet er op de foto’s dan ook smetteloos uit, het interieur laat nog wel wat te wensen over.
De afgelezen tellerstand is 132.920km. Het hoogste bod op het moment van schrijven is € 13.000.
Deel hieronder je mening over deze BMW!