In 1962 werd de Renault Alpine A110 geïntroduceerd op de Salon Mondial de l’Automobile in Parijs. Deze gold als opvolger van de Alpine A108 en was net zoals zijn voorganger grotendeels gebaseerd op onderdelen van Renault.
De A110 werd legendarisch toen rond 1970 de grote rally successen begonnen. Eerst op nationaal niveau in Frankrijk, later behaalde het model vele winsten op internationaal niveau. De bekendste overwinning dateert uit 1971 in de Rally van Monte Carlo met de uit Zweden afkomstige Ove Andersson achter het stuur. Later in 1973 werd de Alpine A110 de eerste auto die ooit het wereldkampioenschap rally won. Achterin lag een 1.108cc tot en met 1.647cc viercilinder met een vermogen dat varieerde van 67pk tot 140pk, in combinatie met een leeggewicht van onder de 600kg maakt dit tot een zeer snel en wendbaar apparaat.
Er zijn ongeveer 7.500 exemplaren geproduceerd door Alpine zelf, daarnaast zijn er ongeveer 2.500 exemplaren in licentie bij andere fabrieken in de wereld gebouwd.
Alpine A110 1300 G
Deze Alpine A110 1300 G uit 1969 wordt in Frankrijk te koop aangeboden door veilinghuis Leclere Maison de Ventes. Het betreft chassisnummer 10902 met tellerstand 89.294km. Volgens de verkoper heeft de lichte Franse sportauto in 2007 een frame-off restauratie ondergaan en zou deze momenteel nog altijd in een zeer goede staat verkeren. Datzelfde geldt voor het interieur waar je nieuwe stoelen en een MOMO Prototipo stuurwiel aantreft.
Men verwacht een opbrengst tussen de € 100.000 en € 120.000.
Deel hieronder je mening over deze Alpine!