De Range Rover Classic, officieel genaamd Land Rover Range Rover, kwam voort uit de wens een groter model op de markt te brengen ter aanvulling van de Land Rover Series (nu beter bekend als de Defender). Dat idee ontstond al in 1951, pas in 1967 zou het eerste prototype gebouwd worden.
Het productiemodel werd gelanceerd in 1970, in datzelfde jaar nog werd de auto opgenomen in het Louvre in Parijs als “exemplary work of industrial design”. De Range Rover, na introductie van zijn opvolger Classic genoemd, bleef in doorontwikkelde vorm tot 1996 in productie.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Jeep Wagoneer was de Range Rover Classic oorspronkelijk niet bedoeld als luxe auto. De eerste modellen waren juist heel sober uitgerust en beschikten over een interieur met vinyl bekleding en een plastic dashboard dat eenvoudig, na gebruik in de modder, schoongemaakt kon worden. Pas later werden er luxe zaken als stuurbekrachtiging, vloerbedekking, stoffen bekleding en airconditioning toegevoegd.
Technisch stond de Range Rover op een ladderchassis net zoals de Land Rover Series, later bekend onder de naam Defender. De auto beschikte over permanente vierwielaandrijving en schijfremmen rondom. De eerste serie had een 135pk versie van de door Rover aangepaste Buick V8 3500cc motor. Vanaf 1984 werd de motor voorzien van brandstofinjectie wat leidde tot een vermogen van 155pk. Latere series zouden over een steeds grotere motorinhoud beschikken tot wel 4200cc. Vanaf 1988 waren er ook dieselmotoren leverbaar. Pas in 1981 werd de eerste vierdeurs versie verkocht.
Range Rover Classic
Deze Range Rover Classic wordt in Spanje te koop aangeboden via Classic Driver en is een verhaal apart. Het betreft namelijk een 1979 model die onlangs geheel opnieuw is opgebouwd. Tijdens deze frame-off restauratie heeft men een zeer groot oog voor detail gehad waardoor dit nu waarschijnlijk één van de mooiste Range Rovers Classic ter wereld is. Niet te vergeten is de schitterende kleurencombinatie.
Onder de kap ligt de originele 3.528cc V8 gekoppeld aan een handgeschakelde vierbak. Het prijskaartje zet aan het denken, je koopt er namelijk ook bijna een splinternieuwe Range Rover voor. Echter voor € 133.000 is deze Classic wel vele malen cooler. Bovendien als je je Range Rover aflevert bij de Reborn afdeling van de fabriek ben je nog wat duurder uit.
Deel hieronder je mening over deze Range Rover!