In 1948 werd de Jaguar XK120 voor het eerst getoond tijdens de British International Motor Show in twee carrosserievarianten: een 2-persoons Convertible ‘Drop Head Coupé’ (DHC) en een 2-zits Roadster ‘Open Two Seater’ (OTS). Onder de kap lag een nieuw type motor die de Britse sportwagen naar een nieuw snelheidsrecord voor straatauto’s moest helpen, namelijk 193 km/u. De typebenaming werd dan ook afgeleid van dit doel en men wist dit met gemak te behalen, op een snelweg in België klokte men een respectabele 132,6 Mph. Niet alleen de snelheid maakte indruk, de fraaie lijnen deden het ook erg goed bij het grote publiek waardoor Jaguar besloot de XK in productie te nemen. De eerste 242 exemplaren werden gebouwd op een houten frame met aluminium panelen, de auto’s die daarna volgden werden volledig in staal uitgevoerd. Ondanks dat de XK door de stalen constructie zwaarder werd bleek het model nog steeds erg competitief en boekte men een reeks fraaie overwinningen in de racerij en rallysport. Later zou er ook nog een dichte versie gebouwd worden op basis van de cabriolet, de Fixed Head Coupé (FHC), in 1954 rolde het laatste exemplaar de fabriek uit.
Jaguar XK120 OTS
Deze Jaguar XJ120 OTS uit 1953 wordt in Engeland te koop aangeboden door JD Classics. De auto beschikt over interessante racegeschiedenis met Mike Salmon als eigenaar en bestuurder, één van de meest markante coureurs in de jaren ’50, ’60 en ’70. Het is 1 van 27 exemplaren die in deze schitterende kleurencombinatie is geleverd met Lavender Grey lak met een Biscuit en Red interieur en werd aangekocht voor de 21e verjaardag van Mike. Hij zou al snel de uitdaging opzoeken in wat toen één van de meest begeerlijke sportauto’s was door deel te nemen aan races, overigens niet altijd even verdienstelijk. Zijn geluk was dat hij in dienst kwam van Jaguar en dus bijna ongelimiteerd de beschikking had over de nieuwste technische snufjes. Zo werd de XK120 onder andere later voorzien van een close ratio versnellingsbak en grotere carburateurs, aanpassingen die voor meer succes op de circuits zorgden.
Toen Mike in 1957 een ex-Works C-Type aankocht kwam de XK120 in handen van een zakenman uit Coventry die er hill climbs mee ging rijden. Daarna zou de auto nog meerdere eigenaren kennen, een periode waarin nog een restauratie plaatsvond en de auto werd gespoten in Old English White. De huidige gerenommeerde verkoper kocht deze in 2014 en bracht deze naar de originele, inclusief het originele blok, perfecte staat waarin deze nu wordt gepresenteerd. Dit is er eentje voor de grote evenementen ter aarde zoals de Mille Miglia en Goodwood. En zeg nou zelf, is het geen schoonheid? De prijs is op aanvraag.
Deel hieronder je mening over deze Jaguar!