De BMW 2002 is geproduceerd van 1968 tot 1975 en maakte onderdeel uit van de zogenaamde 02 serie. In alle 02-modellen zat de viercilinder M10 motor onder de kap die tot en met 1987 in de 3-serie gebruikt zou worden.
Baur was een carrosseriebouwer uit Stuttgart van 1910 tot 1999 die bekend stond om het werken met kunststof. Na de oorlog was er geen geld meer voor nieuwe auto’s en besloot Baur, die voorheen voor Mercedes-Benz en Maybach produceerde, oude auto’s van een nieuwe carrosserie te voorzien. Tevens bleef Baur kleine aantallen produceren voor o.a. BMW waar de basis werd gelegd voor een lange samenwerking.
In eerste instantie werd de 2002 als geheel open versie door Baur geproduceerd. Echter bleek de carrosserie niet stijf genoeg wanneer er stevig mee werd gereden. Om dat probleem te verhelpen werd de Targa-beugel geintroduceerd. Het middenpaneel was daarbij uitneembaar en de achterruit kon worden neergeklapt. Uiteindelijk zou dit een beproefd concept blijken bij de conversies van BMW’s naar cabriolet door Baur. Zo werd de opvolger van de 2002 serie, de BMW E21, eveneens geleverd als Baur cabriolet. De optie stond gewoon in de BMW optielijst vermeld na het schuifdak en kostte destijds € 5.000. Van de 2002 zijn er uiteindelijk 2.272 exemplaren omgebouwd naar Baur cabriolet tussen 1971 en 1975.
BMW 2002 Baur
Deze BMW 2002 Baur uit 1973 in Condor geel wordt in België te koop aangeboden door CarCave. Op het moment van schrijven was er nog geen uitvoerige informatie beschikbaar over deze coole BMW, behalve dat deze uitstekend gerestaureerd is.
De teller geeft een bescheiden 41.000km weer. Het prijskaartje vermeldt € 59.000.
Deel hieronder je mening over deze BMW!