In 1948 werd de Jaguar XK120 voor het eerst getoond tijdens de British International Motor Show in twee carrosserievarianten: een 2-persoons Convertible ‘Drop Head Coupé’ (DHC) en een 2-zits Roadster ‘Open Two Seater’ (OTS). Onder de kap lag een nieuw type motor die de Britse sportwagen naar een nieuw snelheidsrecord voor straatauto’s moest helpen, namelijk 193 km/u. De typebenaming werd dan ook afgeleid van dit doel en men wist dit met gemak te behalen, op een snelweg in België klokte men een respectabele 132,6 Mph. Niet alleen de snelheid maakte indruk, de fraaie lijnen deden het ook erg goed bij het grote publiek waardoor Jaguar besloot de XK in productie te nemen. De eerste 242 exemplaren werden gebouwd op een houten frame met aluminium panelen, de auto’s die daarna volgden werden volledig in staal uitgevoerd. Ondanks dat de XK door de stalen constructie zwaarder werd bleek het model nog steeds erg competitief en boekte men een reeks fraaie overwinningen in de racerij en rallysport. Later zou er ook nog een dichte versie gebouwd worden op basis van de cabriolet, de Fixed Head Coupé (FHC), in 1954 rolde het laatste exemplaar de fabriek uit.
Jaguar XK120 Period Competition Roadster
Deze Jaguar XK120 Period Competition Roadster uit 1950 wordt in Engeland te koop aangeboden door JD Classics. Het betreft een vroeg exemplaar met een stalen body die beschikt over een uitvoerige racehistorie gedurende de jaren ’50, ’60 en ’70. Chassisnummer 660466 rolde de fabriek uit op 15 december 1950 en werd geleverd door James Windsor & Son of Mansfield uit Nottinghamshire aan zijn eerste eigenaar Mr. J.H. Cash Linney. De auto droeg kenteken TAL 81. In 1958 kwam de auto in handen van de Britse coureur William “Bill” Llewellyn. Toen begon ook de sporthistorie, in eerste instantie in standaard trim. Later werd de auto meerdere malen gemodificeerd in de strijd om de seconden. Denk hierbij aan dubbele carburateurs, spaakwielen, remmen van een Maserati, brandstofinjectie en een 3.8 liter Jaguar motor.
De auto deed vele bekende circuits aan met Bill achter het stuur, in 1960 raakte deze betrokken bij een noodlottig ongeval waardoor Bill lang in het ziekenhuis moest verblijven en de XK120 herbouwd moest worden. Eenmaal beter geworden kroop hij al snel weer achter het stuur. Hij monteerde daarna zelfs nog het dak van een Morris Minor waardoor de Jaguar op een fastback ging lijken. Toen Bill in 1969 naar Australië ging verhuizen viel de auto in handen van Richard Goode die de traditie van het racen met de Jaguar voortzette. Op een gegeven moment registreerde hij de auto in Andorra, toen werd ook het dak weer verwijderd. In 1998 kwam de auto als onderdeel van een collectie naar Engeland waar deze werd opgeslagen, in 2013 zetten de huidige verkoper de restauratie in. Na een zeer omvangrijke body off restauratie staat de XK120 er weer bij zoals deze destijds de fabriek heeft verlaten inclusief de originele kleurstelling. Daarnaast is deze geprepareerd voor deelname aan historische races wat ook blijkt ook de FIA en FIVA papieren. Wat ons betreft zou je deze auto alleen al kopen om er naar te kijken, woorden schieten tekort bij deze Britse beauty! De prijs is helaas op aanvraag.
Deel hieronder je mening over deze Jaguar!