Venturi Automobiles is opgericht in 1994 door Claude Poiraud en Gérard Godfroy als MVS (Manufacture de Voitures de Sport). Het doel van het bedrijf was om competitief te zijn in de markt van de “Grand Tourisme”. Opmerkelijk is dat dit de eerste poging was na de Tweede Wereldoorlog in Frankrijk van een nieuwe fabrikant in de voetstappen te treden van Facel Vega, Monica, and Ligier.
Venturi 400 GT Trophy
Deze Venturi 400 GT Trophy wordt in Engeland te koop door Millerhill Automobiles. De Trophy is gebouwd in 1993 in een gelimiteerde oplage van 73 exemplaren speciaal voor homologatie voor de 24-uurs race van Le Mans. De 400 GT zou één van de meest competitieve auto’s uit het land van wijn en kaas blijken, mede dankzij de inspanningen van een Brits bedrijf met de naam Fomet 1. Dit bedrijf was mede verantwoordelijk voor het ontwerpen van formule 1 auto’s. Opmerkelijk is dat de 400 GT de eerste auto voor straatgebruik was die beschikte over carbon remmen. Met zijn 3.0 V6 met twee turbo’s schopte de Venturi het tot 408pk en was daarmee een volwaardige opponent van de Ferrari’s in die tijd. Zo was een sprint van 0 naar 100 haalbaar in 4,7 seconden en stopte de GT met versnellen bij 291 km/u.
De 400 GT kreeg grote bekendheid door de Venturi Gentlemen Drivers Trophy en de uitstekende prestaties op Le Mans. Dit soort auto’s staan de laatste tijd meer in de belangstelling mede dankzij nieuwe races speciaal voor GT’s uit de jaren ’90. Dit exemplaar is de laatste 15 jaar in handen geweest van dezelfde Britse eigenaar en is straatlegaal. De prijs is helaas op aanvraag.
Deel hieronder je mening over deze Venturi!