De Maserati Mistral, genaamd naar een koude noordenwind in het Zuiden van Frankrijk, was de opvolger van de iconische 3500 GT en tevens het eerste model waarvan de naam van een type wind was afgeleid. Het ontwerp was afkomstig van de Italiaan Pietro Frua die zijn eerste prototype showde tijdens de Autosalon van Turijn in november 1963. Het model was zowel leverbaar als Coupe en Spyder. Ondanks dat de Mistral vandaag de dag wordt beschouwd als een van de mooiste modellen ooit door het Italiaanse merk geproduceerd hebben er nooit veel de fabriek verlaten, slechts 828 Coupe’s en 125 Spyders.
Onder de motorkap lag een 3.500cc zescilinder in lijn die direct afgeleid was van de succesvolle motoren die in de Formule 1 auto’s van Maserati werden gebruikt tussen 1954 en 1960. Later zou er ook motoren leverbaar worden met 3.700cc en 4.000cc inhoud waarvan de laatste de meest gezochte is. De body werd zowel in aluminium als in staal uitgevoerd, vreemd genoeg is niet bekend hoe deze verhouding is en het normaal gesproken lichtere aluminium had ook geen effect op de prestaties van de Mistral. De topsnelheid lag afhankelijk van het type motor tussen de 225 km/u en de 233 km/u.
Maserati Mistral 3.7
Deze Maserati Mistral 3.7 uit 1964 wordt vers na een complete restauratie te koop aangeboden in België via Classic Driver. De restauratie is uitgevoerd door een professioneel bedrijf bij onze Zuiderburen waarbij het interieur met rust is gelaten. Nieuw is de auto geleverd in Frankrijk, voor de restauratie is deze ontdekt in het kantoor van de derde eigenaar.
De matching numbers Mistral beschikt over een handgeschakelde versnellingsbak met vijf verzetten en blinkende Boranni spaakwielen. Het prijskaartje van deze sexy GT vermeld € 225.000.
Deel hieronder je mening over deze Maserati!