De Lancia Fulvia werd voor het eerst getoond aan het grote publiek tijdens de Autosalon van Geneve in 1963 en is tot 1976 geproduceerd. Het model was in drie varianten verkrijgbaar, een 4-deurs Berlina, een 2-deurs Coupé en een Sport op basis van de Coupé. De eerste twee werden door Lancia zelf ontworpen en gebouwd, de Sport door Zagato. De Fulvia staat bekend om zijn successen in de autosport, zo won Lancia het Internationale Rallykampioenschap in 1972.
De Coupé, intern bekend als Tipo 818.130/131, werd in 1965 geintroduceerd. Het ontwerp kwam van Lancia’s eigen designafdeling waar Piero Castagnero verantwoordelijk was voor het ontwerp van de Fulvia Coupé. De wielbasis van de Coupé werd ingekort en het model kreeg een zwaardere motor (80pk) dan zijn familieleden. De Coupe bleek een echte rijdersauto, het automagazine Road & Track vatte het in 1967 als volgt samen: “a precision motorcar, an engineering tour de force”.
De Lancia Fulvia 1.6 HF, ook wel bekend als Fanalone, was de meeste krachtige variant met zijn 132pk (afhankelijk van de afstelling) en werd ingezet door het fabrieksteam voor het rijden van rally’s tot 1974 tot deze werd afgelost door de legendarische Lancia Stratos HF.
Lancia Fulvia 1.6 HF Fanalone
Deze Lancia Fulvia 1.6 HF Fanalone uit 1971 wordt in Portugal te koop aangeboden door Cool&Vintage en is volgens de verkoper een “absolute stunner”! De originele HF met chassisnummer #818540-002113 maakte tot voor kort onderdeel uit van een imposante collectie en werd met name ingezet in regularity rally’s.
Toen de vorige eigenaar deze 20 jaar geleden kocht is de auto volledig gerestaureerd, door het gebruik in is in die jaren een charmant patina ontstaan. Verwacht geen concoursstaat omdat deze gebruikt is waar deze voor gebouwd is, rijden! De body zou zeer hard zijn en het onderhoud is perfect uitgevoerd. Cooler gaat het bijna niet worden. Men vraagt € 72.500 voor de stoere Italiaan.
Deel hieronder je mening over deze Lancia!