De BMW Z1 werd in 1987 voor het eerst gepresenteerd tijdens de IAA in Frankfurt. Het meest opvallende waren de deuren die in de dorpels konden wegzakken en de carrosserie die geheel bestond uit thermoplast. Daarnaast was het de eerste auto die met standaard banden 1G in de bochten kon halen.
Na de eerste presentatie in Frankfurt zei BMW reeds 5.000 orders op zak te hebben. In 1989 startte de productie en in 1991 liepen de laatste exemplaren van de band. Totaal hebben er 8.012 stuks de fabriek verlaten waarvan meer dan 3/4 werd verkocht in Duitsland. Dat productieaantal was twee keer zo hoog dan gepland maar door de enorme belangstelling werd besloten de productie te verdubbelen. De nieuwprijs destijds in Duitsland was ongeveer 83.000 tot 89.000 DM. Winst is er echter nooit gemaakt, de auto diende meer als proefobject voor nieuwe technologieën. Harm Lagaay, de Nederlander die later werkzaam zou zijn bij Porsche, was verantwoordelijk voor het tijdloze ontwerp.
De aandrijving was afkomstig van de BMW 325i, een 2.5 liter zescilinder in lijn met 171pk. Dat gaf de Z1 een topsnelheid van 227 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 in 7,8 seconden.
Heden ten dage blijkt de Z1 erg waardevast en lijken de prijzen voor goede exemplaren met weinig kilometers alleen maar hoger te worden.
BMW Z1
Deze BMW Z1 wordt te koop aangeboden door veilinghuis Bonhams met slechts 23.000km op de teller. De Z1 is in december 1990 nieuw geleverd in Denemarken in de zeldzame kleur Fun Gelb, slechts 133 exemplaren zijn er in deze coole kleur geleverd. 104 exemplaren daarvan beschikten ook over het zwarte “camouflage” interieur zoals in deze auto. Vanwege het belastingregime in Denemarken was het zeer kostbaar om de auto daar te registreren, zodoende werd deze ingezet bij het huis van eigenaar in Menton (Zuid-Frankrijk).
Daar zou de Z1 slechts 15.000 kilometer rijden in 12 jaar. De huidige Franse eigenaar kocht de auto in 2002. De BMW zou zeer goed gedocumenteerd zijn en men verwacht een opbrengst tussen de € 35.000 en € 55.000.
Deel hieronder je mening over deze BMW!