In 1937 werd de drie Maserati broeders uitgekocht en richtten na de Tweede Wereldoorlog Officine Specializzate per la Costruzione Automobili Fratelli Maserati op, oftewel OSCA. Dit met de bedoeling raceauto’s te bouwen in kleine oplages, het bouwen van auto’s voor regulier straatgebruik was niet hun “ding” en mede de aanleiding van hun vertrek bij Maserati.
OSCA presteerde uitstekend in internationale races zoals bijvoorbeeld de 12-uurs race van Sebring, Le Mans en de Mille Miglia. Het bedrijf bleef relatief klein met ongeveer 30 auto’s per jaar.
Men ontwikkelde zelf een zeer snelle 1.491cc twin cam motor die later gebruikt zou worden door Fiat die deze verder onder handen liet nemen door ex-Ferrari designer Aurelio Lampredi. In die periode besloot men, tegen de eerdere principes in, toch een eigen auto voor straatgebruik te bouwen. Dat werd de OSCA 1600 GT, gebouwd op een stalen spaceframe chassis waarbij men uit de twin cam motor nog meer vermogen wist te halen. Er zouden tussen 1960 en 1963 slechts 128 exemplaren gebouwd worden, het grootste gedeelte daarvan (98 stuks) beschikte over een door Carrozzeria Zagato ontworpen body.
Osca 1600 GT Coupé
Deze Osca 1600 GT Coupé uit 1964 wordt te koop aangeboden door veilinghuis Bonhams en betreft 1 van 7 auto’s met een Zagato body met racehistorie. Sterker nog, de nummer “011” is waarschijnlijk de OSCA 1600 GT Coupé met de meeste kilometers op het circuit. Met coureur Fausto Mariani boekte de auto vele successen in de jaren ’64 en ’65.
De auto wordt aangeboden in samenwerking met de bekende Franse OSCA specialist Christoph Pund en beschikt over een zeer uitvoerige documentatie over de historie. Daaruit is ook te herleiden wie er allemaal eigenaar is geweest van de zeldzame Italiaan. Een ding is zeker, met deze OSCA heb je een spectaculaire entree tot de belangrijkste historische evenementen. De verwachte opbrengst ligt tussen de 280.000 en 330.000 Euro.
Deel hieronder je mening over deze OSCA!