McLaren F1 GTR Long Tail

There is nothing on this earth that can prepare you for the eruption of acceleration – or the violent outburst of noise – that occurs when you finally slap the accelerator open for the very first time. The acceleration never stops. Even at a steady 120mph the GTR rockets forward when you floor the throttle.” – aldus Steve Sutcliffe voor Autocar magazine.

De McLaren F1 was de duurste auto toen deze in 1992 verscheen, het was tevens het snelste wat op dat moment te koop was met een geclaimde topsnelheid van 386,5 km/u, een record dat pas 10 jaar later zou worden verbroken door de Koenigsegg CCR. De F1 werd aangedreven door een 6,1 liter V12 motor van BMW die 627pk leverde. Ander opvallende details in het ontwerp van Gordon Murray waren de drie zitplaatsen voorin met de centrale positie voor de bestuurder, het chassis van carbon en het bladgouden hitteschild in de motorruimte. De auto was niet bedoeld om mee te racen maar om het Formule 1 gevoel op de weg te krijgen. Niettemin won met in 1995 de 24 uurs van Le Mans met de McLaren F1 GTR. Wijzigingen ten opzichte van de standaard F1 betroffen een grotere achterspoiler, carbon remmen en extra koeling. In 1997, toen de regels werden versoepeld zo lang er maar een straatversie werd gebouwd, besloot McLaren de neus en staart te verlegen ten behoeve van betere aerodynamica. Deze modellen waren nog eens 10% lichter en werden Long Tail genoemd.

Video:

Van de totaal 107 gebouwde exemplaren van de McLaren F1 waren er 7 stuks bedoeld als prototype, 64 als straatversie, 5 als raceversie afgeleid van de “normale” F1 en 3 zijn er geleverd als F1 GTs. De andere 28 betroffen F1 GTR raceauto’s.

McLaren F1 GTR Long Tail

Deze McLaren F1 GTR Long Tail met chassisnummer ‘025R’ wordt te koop aangeboden in Zwitserland door Kidston. De auto is opgeleverd op 9 februari 1997 en na een testrit door John Nielsen op 13 maart geleverd aan het Britse GTC Competition team de volgende dag. Het was mede teameigenaar Ray Bellm die het eerste seizoen achter het stuur plaatsnam, zoals gebruikelijk in combinatie met de coureurs Andrew Gilbert-Scott (GB), Pierre-Henri Raphanel (F), Jean-Marc Gounon (F) or Anders Olofsson (S). De auto reed in de Gulf kleuren en nam deel aan races op Hockenheim, Silverstone, Helsinki, Nürburgring en Le Mans. Bij die laatste race werd er niet gefinisht vanwege een waterlek, reden om de auto naar de fabriek terug te sturen voor het volledig opnieuw opbouwen van de motor en versnellingsbak. Toen is ook de witte lak aangebracht voor de nieuwe eigenaar. Dat was het Japanse raceteam Hitotsuyama die F1 inzette in het Japans Grand Touring Championship (JGTC) tot 2005 in de kleuren geel en oranje. Toen is de ‘025R’ verkocht aan een verzamelaar die de auto nu weer te koop aanbiedt.

McLaren F1 GTR 03

McLaren Heritage heeft de auto uitvoerig geinspecteerd waarvan een rapport aanwezig is. De auto is compleet, staat weer in de witte lak en is klaar om als wapen op het circuit gebruikt te worden. De omschrijving van McLaren inzake deze GTR luidt;“the longest serving ‘Long Tail’ F1 racecar and [that] has obviously lived a varied life”. De Japanners hebben lichte modificaties doorgevoerd aan de vering, iets wat gemakkelijk te herstellen is naar de originele set up. De prijs is helaas op aanvraag maar zal ettelijke miljoenen bedragen.

Deel hieronder je mening over deze McLaren!

Tags from the story
0 replies on “McLaren F1 GTR Long Tail”