De Mercedes 280 SE Coupé (W111) verscheen samen met de Cabriolet in 1967 voor het eerst op de weg en bleef tot 1971 in productie. Onder de majestueuze motorkap lag een zescilinder in lijn motor met brandstofinjectie die 160pk leverde. Het bekende automagazine Road & Track beschreef de auto als volgt “one of the best-looking body designs to come from any German concern.” With its beautiful design and exceptional proportion, this series became an instant classic”. En daar is geen woord aan gelogen!
Qua passieve veiligheid was de W111 een ware pionier, zo waren in het interieur de scherpe uitstekende delen bekleed, zodat bij een ongeval letsel zou worden voorkomen, de klinken om de deur te openen staken niet meer uit en het was de eerste auto met een veiligheidsstuur om het speereffect te voorkomen. Daarnaast werd voor het eerst een veilligheidskooi met geïntegreerde kreukelzone toegepast, naar een ontwerp van Béla Barényi.
De coupé-variant werd het meeste verkocht, totaal 3.797 stuks zijn er gebouwd. Slechts 1.390 klanten verkozen de Cabriolet boven de Coupé wat leidt tot astronomische prijzen voor de open versie vandaag de dag.
Mercedes-Benz 280 SE Coupé
Deze Mercedes-Benz 280 SE Coupé in Navy Blue wordt in Engeland te koop aangeboden door Fast Classics. De eerste registratie was op naam van Mercedes-Benz op Sunset-Boulevard in Hollywood in 1968, na uitlevering zou de eerste eigenaar de auto gereden hebben tot 1977. Daarna kwam de Benz in handen van een bekende advocaat in Bel Air. Na een geruime periode kwam de 280 SE in handen van de volgende eigenaar, het Auto Driving Museum of Segundo en Californie waar deze vanaf 2008 werd tentoongesteld totdat deze vorig jaar naar Engeland werd verscheept.
Daar is de 280 SE helemaal binnenste buiten gekeerd en in orde gemaakt. Het originele service- en instructieboekje is nog aanwezig. De prijs is omgerekend ongeveer € 47.900.
Deel hieronder je mening over deze Mercedes-Benz!