In 1967 werd de basis gelegd van één van de meest zeldzame en begeerlijke Porsches, de Porsche 911 2.5 SR. Toen begon Porsche namelijk met de ontwikkeling van de eerste 911 voor de motorsport, de 911R, met lichtgewicht bodypanelen en een naar 210pk opgevoerde motor. Om aan de homologatie-eisen te voldoen werden er afgeleide versies van de 911R ingezet in het GT-kampioenschap in 1968 en 1969. Dit waren kruisingen tussen de 911R, 911S en 911T met breder uitgebouwde wielkasten achter. In 1970 liet de regelgeving nog bredere wielkasten toe waarop Porsche besloot tot een gelimiteerde productie van de 911 2.5 SR speciaal voor het GT kampioenschap.
Tussen 1970 en 1972 zouden er zo’n 1.740 911S Coupé’s gebouwd zijn waarvan er slechts 21 stuks als 911 2.5 SR door de fabriek afgeleverd zijn. Uiteraard werden er ook auto’s omgebouwd nadat ze de fabriek hadden verlaten. Feitelijk waren er nauwelijks twee exemplaren identiek, veel voorkomende wijzigingen betroffen echter; dunnere bodypanelen, aluminium motorkap en een gestript interieur. De 911 2.5 SR woog zo’n 903kg, bijna 100kg lichter van een standaard 911S. De 2.5 liter motor had echte een racy karakter en leverde zo’n 270pk, de toerenteller gaf tot een duizelingwekkende 10.000 toeren aan.
Porsche 911 2.5 SR
Deze Porsche 911 2.5 SR uit 1972 wordt in Engeland te koop aangeboden door JD Classics. In april dat jaar werd de auto gebouwd en afgeleverd door de Porsche dealer uit München aan Anton Fischhaber. Anton was een bekende Beierse coureur met vele fraaie overwinningen op zijn naam. In 1972 startte hij met zijn nieuwe Porsche aan het Europese Hill Climb Kampioenschap en won!
Het volgende seizoen was minder succesvol en hij voerde de nodige modificaties door waaronder een grote achterspoiler en aanpassingen aan de body zoals bij de 911 RSR. In 1974 kwam de Porsche in handen van een Zwitser, nadat de auto diverse eigenaren heeft gekend kwam deze in handen van een bekende Britse verzamelaar. Hij liet de 911 SR door een zeer vakbekwame specialist volledig restaureren. Daarbij is de auto weer volledig naar originele specificaties opgebouwd. Dit is de kans om één van de meest begeerlijke Porsches ter wereld te bemachtigen. Het prijskaartje vermeld helaas “op aanvraag”.
Deel hieronder je mening over deze Porsche!