De Lotus Elan werd in 1962 voor het eerst geintroduceerd en was zowel als roadster als coupe (fixed head coupe alias FHC) leverbaar. Het model diende als opvolger van de Elite die niet zo’n beste reputatie had qua betrouwbaarheid. Het gedachtegoed van Colin Chapman, de directeur van Lotus, was om auto’s te bouwen met zo min mogelijk gewicht en zoveel mogelijk vermogen. Deze formule zou nog lang voortleven in de latere Lotus modellen en wordt vandaag de dag altijd nog bij Lotus toegepast. De Elan kwam helemaal tegemoet aan deze wens met een gewicht van 680kg en een krachtige 1.558cc door Lotus aangepaste viercilinder motor van Ford. Deze Lotus-Ford motor zou later in vele racewagens gebruikt worden.
Het bijzondere van de Elan was de combinatie van het stalen chassis en de polyester body. Alle wielen werden van schijfremmen voorzien en de onafhankelijke vering was zijn tijd op dat moment ver vooruit. In 1967 werd de Elan +2 geintroduceerd. De aanpassingen zaten met name in de langere wielbasis en de aanwezigheid van twee kleine zittingen achterin. De Elan zou tot 1975 in productie blijven. Men zegt dat er ongeveer 1.200 Elans wereldwijd zijn overgebleven. Daardoor heeft het model de status van gewilde klassieker bereikt.
Lotus Elan 26RS Shapecraft
Deze Lotus Elan 26RS Shapecraft uit 1964 wordt te koop aangeboden in Engeland via Classic Driver. Het betreft één van de drie originele Shapecraft modellen gebouwd op basis van de Lotus Elan 26RS. Lotus staat niet bekend om het exact bijhouden van haar productieaantallen, echter naar verluid zouden er van de RS veertig stuks zijn gebouwd. Daarnaast zouden er zo’n 47 standaard exemplaren gemodificeerd zijn op basis van de standaard Elan.
De Elan 26RS beschikte over een 140pk motor cab Cosworth of een 145pk sterk exemplaar van de BRM Engine Development Division van Rubery Owen. Speciale componenten zijn; racezuigers, speciale nokkenassen, stalen drijfstangen, lichtmetalen oliekoeler, dubbele Webers 40DCOE2. Een lange-afstands brandstoftank en quick-release vuldop waren optioneel. De motor is gekoppeld aan een close-ratio versnellingsbak in een lichtmetalen behuizing gekoeld door een lichtgewicht aluminium radiator. Er werd een limited-slip differentieel gemonteerd en alle aandrijflijn componenten werden versterkt. Uiteraard werd het onderstel aangepast, lichtmetalen velgen met Dunlop R6 racebanden toegepast. De voorremmen hadden lichtmetalen remklauwen aan de voorzijde met speciale schijven en raceblokken plus een dubbele hoofdremcilinder die de rembalans regelde. De body bestond uit dunner glasvezel, in het interieur trof je lichtgewicht glasvezel stoelen aan.
In 1964 gaf Surbiton Motors Ltd Shapecraft opdracht om een aantal Elans te bouwen naar hun specificaties. Het idee was bestaande een aluminium fastback carrosserie te maken waarbij het vaste dak geklonken werd aan de glasvezel body van de Elan met Perspex zij- en achterruiten en een nieuw kofferdeksel.
Dit exemplaar werd in 1964 aangekocht door Major Richard Crosfield. Barry Wood van Shapecraft leverde persoonlijk de auto af waarna deze intensief werd ingezet op de circuits in de jaren ’64 en ’65. Daarna zouden er diverse Britse eigenaren volgen waarbij ergens in de jaren ’70 besloten werd tot een restauratie. In 1977 maakte de Shapecraft zijn post-restauratie debuut op Silverstone. De toenmalige eigenaar Leonard Bridge of Basingstoke nam maar liefst aan 40 historische races deel gedurende de periode dat hij de auto in bezit had.
Toen de huidige eigenaar de Elan in januari 2013 in bezit kreeg werd deze weer volledig opnieuw opgebouwd. Daarbij werd de gouden lak die ergens tussentijds werd aangebracht vervangen door de originele lichtblauwe kleur. Toen de auto in 2014 op Le Mans Classic verscheen was het met gemak de snelste Elan van het veld. Sindsdien is de Shapecraft zeer succesvol geweest in de bekende historische evenementen. Niet verwonderlijk gezien het extreem lage gewicht van 620kg in racetrim en een vermogen van 175pk.
De Elan is uitstekend gedocumenteerd, door kenners helemaal doorgelicht en regelmatig onderdeel geweest van redactionele aandacht in de autobladen en -boeken. Exclusiviteit kent uiteraard zijn prijs, in dit geval zal je omgerekend ongeveer € 285.000 op tafel moeten leggen voor deze unieke racer.
Deel hieronder je mening over deze Lotus!