In 1962 werd de Renault Alpine A110 geïntroduceerd op de Salon Mondial de l’Automobile in Parijs. Deze gold als opvolger van de Alpine A108 en was net zoals zijn voorganger grotendeels gebaseerd op onderdelen van Renault.
De A110 werd legendarisch toen rond 1970 de grote rally successen begonnen. Eerst op nationaal niveau in Frankrijk, later behaalde het model vele winsten op internationaal niveau. De bekendste overwinning dateert uit 1971 in de Rally van Monte Carlo met de uit Zweden afkomstige Ove Andersson achter het stuur. Later in 1973 werd de Alpine A110 de eerste auto die ooit het wereldkampioenschap rally won. Achterin lag een 1.108cc tot en met 1.647cc viercilinder met een vermogen dat varieerde van 67pk tot 140pk, in combinatie met een leeggewicht van onder de 600kg maakt dit tot een zeer snel en wendbaar apparaat
Alpine A110 Tour de Corse
Deze Alpine A110 Tour de Corse wordt in Duitsland te koop aangeboden door Thiesen Automobile Raritäten. In december 1965 werd de Alpine in de buurt van het Franse Avignon nieuw geleverd en in februari het jaar daarop voor het eerste geregistreerd. Optioneel was de A110 uitgerust met dubbele Weber carburateurs en een grotere oliecarter. In 1990 werd de auto verscheept naar de USA, daar werd de motor vergroot naar 1.600cc en de carrosserie breder gemaakt.
Na zijn terugkomst in 2010 naar Europa begon een 6 jaar durende restauratie waarbij de Alpine geheel opnieuw is opgebouwd in de stijl van de “Tour de Corse” raceauto van het fabrieksteam. Daarbij werden kosten noch moeite gespaard. Zo werden er sterkere achterramen gemonteerd, een volledig nieuwe lichtgewicht carrosserie door de Alpine specialist “Autoracing Orthez” gemonteerd en de motor verder vergroot naar 1.800cc. Ook monteerde men Lucas benzine-injectie, een versnellingsbak met vijf verzetten, een 90 liter tank, Gotti velgen en stevigere remmen. Het gehele proces zou uitstekende gedocumenteerd zijn. Deze übercoole Franse racer wordt aangeboden voor € 148.000.
Deel hieronder je mening over deze Alpine!