De CSL kwam voort uit de wens van BMW om vooraan te rijden in het Europese Touring Car Kampioenschap waarna de nieuwe afdeling van BMW, BMW Motorsport, opdracht kreeg om dit te realiseren. Die nieuwe afdeling stond onder leiding van Jochen Neerpasch, een voormalig coureur. Daarmee werd de BMW 3.0 CSL, met de L van Leicht, één van de eerste productie auto’s speciaal ontworpen voor het circuit. Het eerste model, de 3.0 CS met een 180p sterke 2.985cc zescilinder-in-lijn, werd wereldkundig gemaakt tijdens de Autosalon van Genève in maart 1971. Daarna werkte BMW aan het kwijtraken van de nodige kilo’s, de CSL was geboren met een 200kg lager gewicht.
Slechts 929 exemplaren zijn er gebouwd van de CSL, vandaag de dag is het een zeer begeerlijke klassieker met stevige prijzen als gevolg. Nog specialer is de versie met een aerodynamisch pakket waaronder een enorme achterspoiler waardoor de prestaties op het circuit nog verder werden verbeterd. Die spoiler werd niet gemonteerd door de fabriek maar werd in de kofferbak meegeleverd zodat deze na aankoop zelf kon worden aangebracht omdat het illegaal was voor weggebruik. Deze extreme versie heeft sindsdien de bijnaam “Batmobile”.
BMW 3.0 CSL
Deze BMW 3.0 CSL is geproduceerd in december 1972 en wordt nu te koop aangeboden in Duitsland via Mobile.de. In 2012 zou er een complete restauratie hebben plaatsgevonden waarna de CSL in een verzameling werd opgenomen. De staat van de auto zou subliem zijn, alle details kloppen en komen overeen met het origineel. De nummers van de motor en versnellingsbak komen overeen met het chassisnummer en de kleur is gelijk aan hoe deze destijds is afgeleverd. Na de restauratie is de auto nauwelijks gebruikt. De CSL beschikt over het zogenaamde “Städtepaket“ inclusief de aantrekkelijke Scheel kuipstoelen. De kilometerstand van 84.000 is afgelezen. Wil je dit icoon in de garage hebben zal je € 175.000 mee moeten brengen.
Deel hieronder je mening over deze BMW!