De Porsche 911 Turbo begon zijn carrière in 1972 als homologatiemodel voor het circuit, net als de Carrera 2.7 RS was Porsche van plan de Turbo als een straatlegale racer te verkopen. Omdat de regels ten aanzien van homologatie veranderden besloot men de Turbo als het topmodel van de 911-serie in de markt te zetten. Men wist 260pk te halen uit de 3.0 liter motor, later zelfs 330pk uit de 3.3 liter. Ten tijde van de introductie in 1975 was het de snelste productie-auto ter wereld, het model zou maar liefst tot 1989 in productie blijven. Het was niet een makkelijk te rijden auto door de combinatie van de korte wielbasis, achterwielaandrijving, de motor achterin en een turbo die er vrij onverwacht in kon klappen, niets voor niets kreeg de Turbo al gauw de bijnaam “the widowmaker”.
Video:
Porsche 930 Turbo
Deze witte Porsche 930 Turbo uit 1979 met slechts 50.573km op de teller wordt te koop aangeboden in Engeland door Fast Classics. De auto begon zijn loopbaan in Kuwait en betrof een speciale bestelling door de lokale dealer met onder andere speciale Turbo stickers. Met slechts 300km op de teller vond de Turbo daar zijn eerste eigenaar die de auto later mee zou nemen naar Zwitserland, in 1984 werd deze naar Engeland geïmporteerd. Gedurende al die jaren zou er correct onderhoud zijn uitgevoerd door zowel de dealer en specialisten. Aantoonbaar is er in 2001 nog £ 10.000 geinvesteerd. Onlangs is er nog een grote beurt uitgevoerd waardoor de Porsche rijklaar is. De prijs is omgerekend ongeveer € 83.150.
Deel hieronder je mening over deze Porsche!
Kunnen jullie voorlopig even geen Porsches meer behandelen? Er zijn nog veel meer interessante auto’s die aandacht verdienen. Om maar eens een variatie opeen quote te gebruiken ‘Porches are overrated’.
Jan, dank voor je commentaar. De posts over Porsches worden erg goed gelezen dus we zullen daar aandacht aan blijven geven. We zullen er rekening mee houden dit meer gedoseerd te doen.