De Lancia Fulvia werd voor het eerst getoond aan het grote publiek tijdens de Autosalon van Geneve in 1963 en is tot 1976 geproduceerd. Het model was in drie varianten verkrijgbaar, een 4-deurs Berlina, een 2-deurs Coupé en een Sport op basis van de Coupé. De eerste twee werden door Lancia zelf ontworpen en gebouwd, de Sport door Zagato. De Fulvia staat bekend om zijn successen in de autosport, zo won Lancia het Internationale Rallykampioenschap in 1972.
De Coupé, intern bekend als Tipo 818.130/131, werd in 1965 geintroduceerd. Het ontwerp kwam van Lancia’s eigen designafdeling waar Piero Castagnero verantwoordelijk was voor het ontwerp van de Fulvia Coupé. De wielbasis van de Coupé werd ingekort en het model kreeg een zwaardere motor (80pk) dan zijn familieleden.
De Coupe bleek een echte rijdersauto, het automagazine Road & Track vatte het in 1967 als volgt samen: “a precision motorcar, an engineering tour de force”. In 1967 werd er een nieuwe 1.289cc motor leverbaar in de Fulvia Rally, de lichtgewicht versies werden aangeduid als ‘HF’ en vormden de basis van het succes in het wereldkampioenschap rally.
Lancia Fulvia Coupe 1.3 HF
Deze Lancia Fulvia Coupe 1.3 HF uit 1967 wordt te koop aangeboden in Italië via Classic Driver. Bekend is dat de auto ergens in de jaren ’80 of ’90 voorzien is van een nieuwe blauwe laklaag, vermoedelijk voor de racerij. Na 1995 is de Fulvia geleidelijk aan naar de oorspronkelijke staat gerestaureerd. De motor is vijf jaar geleden opnieuw opgebouwd, daarna zou de auto slechts een paar keer gebruikt zijn op het circuit. De laatste eigenaar heeft de iconische Lancia tien jaar in zijn bezit gehad en voorzien van een aantal aansprekende opties als een Ferrero Sandro Munari stuurwiel (het originele stuur is nog aanwezig), carterbescherming, twee Carello mistlampen en een sportieve luchtinlaat. De auto beschikt over Fiva papieren. Men biedt de HF aan voor € 55.000.
Deel hieronder je mening over deze Lancia!