De Lancia Delta Hyena heeft een Nederlands tintje, het was namelijk de voormalige Nederlandse Lancia-importeur Paul Koot die begin jaren ’90 aanklopte bij het Italiaanse Zagato met het idee een Coupé op basis van de Lancia Delta Integrale te bouwen. De eveneens Italiaanse Marco Pedracini ging aan de slag met het ontwerp en in 1992 kon de Hyena voor het eerst aan het grote publiek voorgesteld worden tijdens de Autosalon in Brussel. De ambitie was om rond de 500 exemplaren te gaan bouwen. Het was echter moederconcern Fiat die roet in het eten gooide door geen medewerking te verlenen aan het project waardoor Koot en Zagato alles in eigen beheer moesten gaan doen. Nadat een nieuwe Lancia Delta Integrale in Nederland werd gestript werd deze getransporteerd naar Zagato in Italië waar de Hyena van een nieuwe carrosserie werd voorzien. Dankzij de toepassing van koolstofvezel werd de Hyena zo’n 200 kilo lichter vergeleken met de donorauto, de 1.148kg wegende Hyena zou met zijn 250pk in staat zijn de 100 km/u te bereiken in 5,4 seconden. Door dit tijdrovende productieproces werd de Hyena duur, namelijk rond de 60.000 euro, dat leidde er uiteindelijk toe dat er maar 24 exemplaren gebouwd zijn. Daarvan zouden er drie stuks op Nederlands kenteken gezet zijn.
Lancia Hyena Zagato
Deze knalgroene Lancia Hyena Zagato uit 1993 wordt te koop aangeboden door veilinghuis Artcurial in Frankrijk. Het zou de enige zijn in deze opvallende kleur ter wereld, als kers op de taart beschikt de auto ook nog over een handtekening van zijn schepper op de flank. Met tellerstand 7.000 is de Lancia in nieuwstaat, alle boekjes zijn nog aanwezig. Men verwacht een opbrengst tussen de € 220.000 en € 260.000.
Deel hieronder je mening over deze Lancia!