Vanaf 1965 werkte Robert Opron aan een prototype als opvolger van de legendarische 2CV, men was voornemens het productiemodel te introduceren in 1970, echter werd dat pas september 1978. De Visa viel op door zijn relatief grote binnenruimte, ondanks zijn compacte afmetingen, en aerodynamische ontwerp. Onder de motorkap lag een doorontwikkelde versie van de 2CV motor. Toen in 1988 het laatste exemplaar van de band liep waren er totaal 1.254.390 exemplaren geproduceerd en was deze inmiddels afgelost in 1987 door de Citroen AX.
De eerste sportieve uitvoering van de Visa betrof de GT met een 1.4 liter motor met dubbele carburateurs die 80pk leverde, daarna volgde de Chrono met 98pk, de GTI met 115pk en als absolute topversie de Mille Pistes die 112pk leverde in combinatie met vierwielaandrijving, overigens was de motor gemakkelijk te tunen naar 145pk. De Milles Pistes werd geïntroduceerd zodat amateurrijders actief konden zijn in de Group B Rally’s, dat moet erg vermakelijk zijn geweest aangezien het autootje slechts 850kg woog. Om aan de homologatie-eisen te voldoen zijn er 200 exemplaren gebouwd en zijn er waarschijnlijk ook nog de nodige exemplaren gesneuveld, daarmee is het een zeer zeldzame hot-hatch.
Citroën Visa Mille Pistes
Deze Citroën Visa Mille Pistes uit 1985 met chassisnummer VF7VDVR0000VR9860 wordt te koop aangeboden door veilinghuis Bonhams. De hot-hatch zou sinds 2008 in bezit zijn van de huidige eigenaar en slechts 29.000km op de teller hebben staan, echt een unicum! De huidige eigenaar heeft de Mille Pistes destijds gekocht op een veiling van Bonhams in Monaco. Het betreft een straatversie die nooit is ingezet voor het rijden van rally’s. Men verwacht een opbrengst, zonder minimunbod, voor deze absolute must have voor de Citroen verzamelaar tussen de € 20.000 en € 30.000.
Deel hieronder je mening over deze Citroen!