De Range Rover Classic, officieel genaamd Land Rover Range Rover, kwam voort uit de wens een groter model op de markt te brengen ter aanvulling van de Land Rover Series (nu beter bekend als de Defender). Dat idee ontstond al in 1951, pas in 1967 zou het eerste prototype gebouwd worden.
Het productiemodel werd gelanceerd in 1970, in datzelfde jaar nog werd de auto opgenomen in het Louvre in Parijs als “exemplary work of industrial design”. De Range Rover, na introductie van zijn opvolger Classic genoemd, bleef in doorontwikkelde vorm tot 1996 in productie.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Jeep Wagoneer was de Range Rover Classic oorspronkelijk niet bedoeld als luxe auto. De eerste modellen waren juist heel sober uitgerust en beschikten over een interieur met vinyl bekleding en een plastic dashboard dat eenvoudig, na gebruik in de modder, schoongemaakt kon worden. Pas later werden er luxe zaken als stuurbekrachtiging, vloerbedekking, stoffen bekleding en airconditioning toegevoegd.
Video:
Technisch stond de Range Rover op een ladderchassis net zoals de Land Rover Series, later bekend onder de naam Defender. De auto beschikte over permanente vierwielaandrijving en schijfremmen rondom. De eerste serie had een 135pk versie van de door Rover aangepaste Buick V8 3.500cc motor. Vanaf 1984 werd de motor voorzien van brandstofinjectie wat leidde tot een vermogen van 155pk. Latere series zouden over een steeds grotere motorinhoud beschikken tot wel 4.200cc. Vanaf 1988 waren er ook dieselmotoren leverbaar. Pas in 1981 werd de eerste vierdeurs versie verkocht.
Range Rover Classic 3.5 V8 1978
Deze Range Rover Classic 3.5 V8 uit 1978 wordt te koop aangeboden in Italië door Classic Mania. Volgens de verkoper betreft het een tot in de perfectie gerestaureerd exemplaar. De eerste registratie was in januari 1979 en de SUV avant le lettré is nog in bezit geweest van de wereldwijd bekende schoenenontwerper Giovanni Battista Morlaschi. De auto zou goed gedocumenteerd zijn inclusief de originele handleiding en brochure. Daarnaast beschikt de Range Rover over de volgende opties: airconditioning, stuurbekrachtiging, overdrive, mistlampen voor en achter, armleuning en een zwart vinyl dak. De prijs is net zo indrukwekkend als de staat van de auto, namelijk € 88.500.
Deel hieronder je mening over deze Range Rover!
Mooie auto, maar echt veel en veel te duur. Dit betaal je voor een allereerste Classic uit ‘72,73, een A of B prefix en dat is al aan de prijs. Begerenswaardige auto’s, echter toch maar even verder kijken!
The car is so beautiful, I purchased it.