De Mercedes 300SL Gullwing heeft zijn bijnaam te danken aan de opmerkelijke deuren. De manier waarop de deuren openden was echter niet voor de show maar droeg echt bij aan de stijfheid van de auto, tevens de reden van de hoge dorpels. Met zijn buizenchassis, zescilinder motor met directe injectie, dry sump, onafhankelijke wielophanging en gestroomlijnde body werd een legendarische auto geschapen.
De vraag naar de 300SL was vooral in Amerika erg groot. Max Hoffman, een bekende importeur van vele bekende Europese merken aldaar plaatste direct een order voor honderden exemplaren toen bekend werd dat de auto leverbaar was. Wellicht kwam de Amerikaanse populariteit ook voort uit het feit dat in 1954 de auto daar voor het eerst aan het grote publiek vertoond werd in New York. Maar ook bekende SL-rijders als Pablo Picasso, Clark Gable en Tony Curtis maakten de auto tot één van de meest begeerlijke auto’s ooit gebouwd. De prijs destijds was maar liefst bijna 3,5 keer zo hoog als een Porsche 356 1600 Super.
De SL leverde ongekende prestaties voor die tijd met een topsnelheid van meer dan 230km/u en een tijd van 9 seconden voor de sprint van 0 naar 100 km/u. Dat alles in relatieve rust en hoge mate van stabiliteit.
Zie hieronder rijdende beelden:
Deze matching-numbers Mercedes 300SL Gullwing wordt te koop wordt aangeboden door veilinghuis Artcurial en werd bij bovengenoemde importeur geleverd op 28 juli 1956 in zwart met een rood interieur. De eerste eigenaar was Mr. Peter Regan uit Las Vegas, de twee daarop volgende eigenaren zouden ook uit de regio Las Vegas komen. Gedurende de jaren ’80 is de auto naar Californië gegaan voor een restauratie van het allerhoogste niveau, toen werd de grijs metallic kleur aangebracht. De volgende eigenaar uit Arizona gebruikte de SL veel voor historische rally’s en deze biedt de auto nu te koop aan.
Volgens de archieven in de fabriek is zowel de body als de motor origineel en komen de serienummers overeen. De auto verkeert volgens de verkoper in algehele topconditie, zelfs de originele gereedschapsset en de koffers zijn aanwezig en maken onderdeel uit van de verkoop. Bij een exclusieve auto hoort een exclusieve prijs, Artcurial verwacht een opbrengst tussen € 875.000 en € 1.100.000. Onlangs werd er een barn find 300SL Gullwing in niet gerestaureerde originele staat geveild bij Gooding & Company voor $1.897.500 (zie HIER voor het artikel). Opmerkelijk aangezien die opbrengst ongeveer $ 400.000 hoger ligt dan een gerestaureerd exemplaar. Zie HIER voor de advertentie van Artcurial.
Geef hieronder je mening over deze auto!