De Volkswagen t1 was de eerste in de reeks bestelwagens van de Duitse autofabrikant. Na de Volkswagen Kever was de T1 het tweede model dat Volkswagen op de markt bracht, vandaar de interne benaming Typ 2.
De eerste schetsen voor de T1 zijn van de hand van de Nederlandse Volkswagen-importeur Ben Pon. Tijdens een bezoek aan de VW-fabriek in 1947 zag hij een transportauto rijden die gebaseerd was op de bodemplaat van een VW Kever, een idee was geboren. In 1948 werd door VW besloten de schetsen verder uit te werken, daarbij bleek al snel dat de bodemplaat van de Kever te zwak was onder vollast en werd er een ladderchassis met een zelfdragende carrosserie toegepast. Het eerste ontwerp bleek nogal over een hoge luchtweerstand te beschikken waarop werd besloten meer afgeronde vormen in het ontwerp toe te passen. Op 8 maart 1950 rolden de eerste T1 modellen van de band met de kenmerkende metalen spijl in het midden van de voorruit. Later leverde dit de bijnaam “spijlbus” op. Volkswagen was hiermee de grondlegger van de bus die tevens geschikt was voor personenvervoer. De T1 zou tot eind 1967 in productie blijven tot de opvolger T2 werd geintroduceerd. De T2 zou tot 2013 in Brazilië in productie blijven tot veiligheidseisen zoals airbags een einde maakten aan een lange carrière.
Qua motorisering volgde de T1 de Volkswagen Kever dus werd er een 1131cc viercilinder boxermotor toegepast van 25pk. Uiteraard achterin geplaatst en luchtgekoeld. Later zouden er sterkere versies leverbaar worden tot maximaal 53pk.
De verschillende typen waren te onderscheiden aan de hand van het aantal ramen. De versie met de meeste ramen, 21 en 23 ramen afhankelijk van de uitvoering, kregen later de bijnaam Samba. Vanaf 1951 waren dit de meest luxe versies die leverbaar waren. De Samba’s zijn naast het aantal ramen herkenbaar door de chromen lijsten, een uitgebreider dashboard en een standaard canvas open dak. Anno 2014 is de Samba de meest gezochte VW bus met cultstatus wat heeft geleid tot forse prijzen.
Deze Volkswagen T1 Samba uit 1961 wordt in Nederland te koop aangeboden. Volgens de verkoper, een specialist in luchtgekoelde Volkswagens, verkeert de VW in goede staat. De restauratie zou alweer enige tijd geleden zijn. Helaas beschikken we niet over uitgebreide aanvullende achtergrondinformatie. De prijs is € 75.000. Zie HIER voor de advertentie op Marktplaats.
Geef hieronder je mening over deze auto!
Dat vind ik dan weer vet!