De Glas V8 werd voor het eerste gepresenteerd door Hans Glas GmbH op de Franfurt Motorshow in september 1965 waar het model direct de bijnaam Glaserati kreeg. Dat laatst was mede te danken aan de Italiaanse invloeden van de ontwerper Frua die tevens verantwoordelijk was voor de lijnen van de Maserati Quattroporte. De V8 deelde zijn wielophanging met die van de Glas 1700 Sedan, dat zorgde voor een relatief grote overhang voor en achter. Om kosten te besparen werd de 1.290cc viercilinder uit eigen huis gebruikt als basis voor de V8, feitelijk waren het twee aan elkaar gebouwde viercilinders. Overigens werden er meer bestaande componenten gebruikt om kosten te besparen, zo kwamen de koplampen van een Setra bus, het raammechanisme uit een Mercedes-Benz 230SL en de sloten in de deuren van een Porsche 911.
De V8 leverde in eerste instantie 160pk waardoor er een topsnelheid mogelijk was van 200 km/u, later kwam er ook een 3.0 variant beschikbaar. Toen de auto werd gepresenteerd was de prijs sensationeel laag met 18.000 DM, toen de auto beschikbaar kwam was de prijs opgelopen naar een nog altijd respectabele 19.400 DM. Een prestatie voor een dergelijke kleine fabrikant. De meningen over de exacte productieaantallen verschillen, er zouden van de eerste versie 277 exemplaren gemaakt zijn, van de 3.0 liter zo’n 389 stuks.
Glas 3000 V8
Deze Glas 3000 V8 uit 1967 in chique donkerblauw wordt te koop aangeboden in Nederland via Classic Driver. Het betreft een 3.0 liter uitvoering die volgens de verkoper enkele jaren geleden compleet onder handen is genomen. De carrosserie is daarbij geheel gerestaureerd, het lakwerk zou ook goed zijn maar niet in concoursstaat. Het interieur is voorzien van blauw leer en stof. In 2010 is de auto technisch geheel gereviseerd waardoor deze in een goed rijdende en werkende conditie zou verkeren. De teller geeft een bescheiden 92.500 originele kilometers weer waarvan er 6.000 zijn gereden na de revisie. De prijs is helaas op aanvraag.
Deel hieronder je mening over deze Glas!