De Citroën SM zag het licht op de Autosalon van Genève in 1970. Het was destijds het topmodel uit de Citroën range. Er zijn twee lezingen over waar de letters SM voor staan. De eerste is dat het staat voor Sa Majesté, majesteit in het Frans. De tweede is dat het voor Sport Maserati staat. Omdat Citroën er naar streefde de auto, tijdens de ontwikkeling nog ‘Project S’ genaamd, revolutionaire prestaties mee te geven werd er contact gelegd met Maserati. Zo was een topsnelheid van meer dan 180 km/h gewenst. Uiteindelijk werd Maserati overgenomen door Citroën in 1968 met als doel de sterke V6-motor van Maserati voor de SM te gebruiken. Uiteindelijk lag de topsnelheid op maar liefst 228 km/h van de handgeschakelde versie.
Robert Opron was verantwoordelijk voor de spectaculaire “one-of-a-kind” vormgeving. Typische Citroën-eigenschappen waren bijvoorbeeld de koplampen die meedraaiden met de voorwielen en de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (DIRAVI). Dat laatste houdt in dat zodra men het stuur losliet deze automatisch terugloopt naar de rechtuitstand.
Door tegenvallende verkoopresultaten staakte men de productie in 1975 bij bijna 13.000 exemplaren. Daarvan zijn er slechts 98 stuks officieel in Nederland geleverd. De vanaf prijs in die tijd was fl. 36.900,00. Johan Cruijff was een bekende Nederlandse SM rijder. Men zegt dat de tegenvallende resultaten te maken hadden met de technische complexiteit van de auto. Zo moest het onderhoud van de motor door een gespecialiseerde Maserati-monteur worden uitgevoerd.
Citroë SM Mylord Chapron
Deze Citroën SM Mylord Chapron uit 1973 wordt te koop aangeboden door veilinghuis Coys via Classic Driver. Henri Chapron is met name bekend van de transformatie van de Citroën DS naar een cabriolet, hij waagde zich ook aan de exotische SM die zijn debuut beleefde op de autosalon van Parijs in 1971. Door de extreem hoge prijs van zo’n 130.000 Frank, het dubbele van een standaard SM, werd het geen succes. Volgens de deskundigen werden er slechts vijf exemplaren gebouwd. De verkoper geeft echter aan dat dit het zesde gebouwde exemplaar betreft die door de weduwe van Chapron bevestigd zou zijn. Over de staat wordt helaas niets vermeld, afgaande op de foto’s lijkt de auto in een gerestaureerde staat te verkeren. De verwachte opbrengst van deze unieke Franse cruiser ligt tussen de € 250.000 en € 300.000.
Deel hieronder je mening over deze Citroën!