De Ferrari 308 werd als GTB geïntroduceerd op de Autosalon van Parijs in 1975. Het ontwerp van Pininfarina werd gezien als opvolger van de door Bertone getekende Dino 308 GTS en Dino 246. De ontwerper bij Pininfarina, Leonardo Fioravanti, was tevens verantwoordelijk voor legendarische Ferrari’s als de Daytona en de Berlinetta Boxer. Later zal de auto onder velen bekend staan als de bolide van Magnum, P.I.
De Ferrari 308 GTS was de targa versie van de GTB en werd in 1977 geïntroduceerd. Achter de stoelen ligt een dikke V8 motor met 4 Weber carburateurs en levert een vermogen van 255pk. Opmerkelijk is dat het bodywork van de eerste serie van de 308 GTB geheel van polyester was gemaakt. Dat leverde een zeer laag gewicht op van 1.050 kg. In 1977 werden alle 308 modellen met een stalen bodywork afgeleverd wat voor een extra wagengewicht zorgde van 150kg.
Er zijn totaal zijn er 12.004 exemplaren van de 308 geproduceerd van 1975 tot 1985, slechts 712 daarvan beschikten over de polyester body, 1.749 stuks werden er afgeleverd van de targa versie. De 308 werd opgevolgd door de 328 waarbij er uiterlijk nauwelijks wijzigingen werden doorgevoerd, het grootste verschil was de gewijzigde motorinhoud naar 3.2 liter waardoor het vermogen uit kwam op 270pk. Totaal zijn er van de 308 en 328 serie bijna 20.000 exemplaren gebouwd. Vandaag de dag zijn de 308 en 328 geliefde modellen onder Ferrari liefhebbers met flink stijgende prijzen als gevolg.
Ferrari GTS Turbo
Deze Ferrari GTS Turbo uit 1988 met slechts 27.000km op de teller wordt te koop aangeboden door Cool&Vintage in Portugal. Het betreft een bijzondere versie van de Ferrari 328, door de belastingwetgeving in o.a. Italië en Portugal was het aantrekkelijk om de cilinderinhoud onder de 2 liter te houden. Zo verscheen deze 2 liter V8 motor met turbo in 1986 op de markt en zou gedurende drie jaar in productie blijven. Totaal hebben er 828 stuks de fabriek in Maranello verlaten. Uiterlijk verschilde de turbo nauwelijks van zijn atmosferisch aangedreven familieleden op een aantal extra koelopeningen na. Net zoals de Porsche 911 Turbo destijds staat de Ferrari 328 Turbo bekend om zijn enorme turbogat, een ware sensatie voor de liefhebber. Dit exemplaar zou in zeer goede staat verkeren en altijd in bezit zijn geweest een familie die verantwoordelijk was voor de import van het Italiaanse merk in Portugal. Daardoor kent de auto een uitstekende gedocumenteerde onderhoudshistorie. De prijs is € 99.000.
Deel hieronder je mening over deze Ferrari!