De Amerikaanse familie Qvale importeerde vanaf 1974 gerenommeerde Europese merken als Rolls Royce, Lotus, Jaguar, Porsche, Bentley, Maserati en De Tomaso. Daarnaast is men eigenaar geweest van de Jensen fabriek in Engeland waar men tussen 1972 en 1976 de Jensen Healey werd geproduceerd. Het was Bruce Qvale die als jonge telg het familie-imperium voortzette.
Rond diezelfde periode wilde Alejandro Tomaso, een Italiaan met Argentijnse roots, het merk De Tomaso nieuw leven inblazen met de De Tomaso Bigua. Toen hij in contact kwam met de technisch directeur van Maserati, Giordano Casarini, werd hij geïnspireerd door zijn verhalen over een bezoek aan de TVR fabriek waar hij oog in oog stond met de in kleine oplage gebouwde Griffith. Het was vooral de dakconstructie en de kunststof body die indruk maakten. Alejandro gaf uiteindelijk opdracht aan Marcello Gandini voor het ontwerp van de Bigua, de Italiaanse ontwerper die tevens verantwoordelijk was voor het lijnenspel van de Lamborghini Miura en Countach. Gedurende dat ontwerpproces reed Gandini zelf in een TVR Griffith ter inspiratie. In 1996 zou uiteindelijk het eerste prototype van de De Tomaso Bigua gepresenteerd worden op de Autosalon van Genève.
Het bleek een bijzonder exotisch ontwerp met een lichte composiet body op een stalen chassis dat ontworpen was door een Formule 1 ingenieur die tevens had gewerkt voor Williams en Ferrari. Zie HIER voor beelden van het productieproces. Onder de motorkap lag een 4.6 liter DOHC V8 met 320pk afkomstig uit de Ford Mustang Cobra die naar keuze kon worden gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een viertraps automaat. De keuze voor een Amerikaanse motor lag geheel in lijn met de traditie van eerdere De Tomaso’s. Het dak had, zoals te verwachten, opvallend veel overeenkomsten met de TVR Griffith. De constructie met de naam ‘Roto-Top’ kende een targa stand of was geheel elektrisch te openen. Het interieur ademende luxe doordat nagenoeg alle delen werden bekleed met fraai leer. De Bigua wist een topsnelheid te bereiken van 257 km/u en sprintte van 0 naar 100 in iets meer dan 5,5 seconden. Zie HIER voor een link naar een testverslag van Autovisie.
Toen Alejandro De Tomaso constateerde dat er feitelijk niet voldoende middelen beschikbaar waren voor de marktintroductie kwam hij in contact met Bruce Qvale, beide heren werden business-partners en begonnen hoopvol aan de verkoop. De productie vond plaats in Modena (Italië). vlakbij de heilige grond van het hoofdkwartier van Ferrari. Voor het productiemodel werd gekozen voor de naam Mangusta als eerbetoon aan de met vleugeldeuren uitgeruste sportauto die van 1967 tot 1971 geproduceerd werd. Jammer genoeg kregen de beide heren al snel ruzie, omdat Qvale de kapitaalkrachtige van de twee was nam hij de fabriek over. Alejandro De Tomaso weigerde echter het gebruik van zijn naam op de exclusieve sportauto waardoor er slechts een zeer gering aantal is afgeleverd met een De Tomaso badge. Het verhaal gaat zelfs dat exemplaren met een De Tomaso badge bij een servicvebeurt bij één van de bedrijven het pand verlieten met een Qvale badge.
Het is jammer dat de auto nooit een verkoopsucces geworden is, aan zijn sublieme handling, prestaties en de dakconstructie lag het in ieder geval niet zoals de autopers beaamde. Zie hieronder voor de bevindingen van het Britse Fifth Gear:
Totaal zouden er tussen 2000 en 2002 ongeveer 270 tot 284 exemplaren geproduceerd zijn waarvan veruit het grootste gedeelte naar de USA werd geïmporteerd. In 2003 verkocht Qvale de rechten aan de MG Rover Groep die al in 2004 de MG SV en MG SVR introduceerde op basis van de basisstructuur, vering, motor en versnellingsbak uit de Mangusta.
Qvale Mangusta
Deze Qvale Mangusta heeft de fabriek in Modena verlaten op 17 januari 2002 in Verde Mangusta Metal en wordt nu te koop aangeboden in Nederland. De Qvale verliet de fabriek met een handbak en kwam terecht bij een dealer in Duitsland, daar is de auto op 15 oktober 2004 op kenteken gezet. De één na laatste Nederlandse eigenaar kocht de auto in 2006 in Duitsland met 11.000km op de teller. Daarmee werd het de eerste en tot nu toe enige Qvale Mangusta op Nederlands kenteken! De huidige eigenaar kocht de auto een jaar geleden maar heeft er nauwelijks gebruik van gemaakt. Hij heeft wel een onderhoudsbeurt laten uitvoeren, de body laten polijsten, in de was gezet en laten sealen.
De auto met productienummer 218 heeft altijd in een verwarmde garage gestaan en werd als hobby-auto gebruikt, dat verklaart ook de relatief lage kilometerstand van 26.000km op dit moment. Een bijkomend voordeel van deze exoot is de betrouwbare Amerikaanse techniek waardoor onderhoud door de meeste garagebedrijven uitgevoerd kan worden en dus ook goed betaalbaar is. Alle papieren, onderhoudsboekjes, certificaten en instructieboekjes zijn aanwezig.
Geinteresseerd?
Deze Qvale Mangusta is een zeer unieke auto in Nederland die pas net ingereden en werkelijk fabelachtig rijdt. De prijs van deze Italiaan met Amerikaans bloed is € 34.500. Ter inzage is een taxatierapport van een erkende FEHAC taxateur aanwezig waar een waarde uit blijkt van € 40.000. Gezien de extreem lage productieaantallen is het waarschijnlijk een waardevaste investering in de toekomst. Neem voor meer informatie contact op met Robert Haagsma van THECOOLCARS.nl via 06-24 113 793 of via dit contactformulier.
Deel hieronder je mening over deze Qvale!